måndag 12 januari 2015

Serietips: Evig lycka av Klas Isaksson

Trots att de också kommer från Norrköping har jag knappt lyssnat på Den svenska björnstammen. Jag har hört några enstaka låtar här och där, men det är aldrig något som har fastnat eller gjort något större intryck. Därför hade jag inte heller några större förväntningar på bandmedlemmen Klas Isakssons serieroman Evig lycka, utgiven av Galago, men jag var ändå tillräckligt intresserad för att börja läsa den. Först var jag tveksam. Jag trodde att det skulle vara lite av en reklamaktig grej, eftersom alla karaktärer ser ut som kantiga björnar och det står ”Den svenska björnstammen” tydligt på omslaget, att han aldrig skulle ha fått ge ut en bok om det inte varit för att han var med i det hyfsat kända bandet. Men efter några sidor var alla tvivel borta och resten av läsningen var en mycket trevlig upplevelse. Teckningarna är enkla men effektiva och efter ett tag känns de väldigt naturliga och inte det minsta störande. Serien sträcker sig över 450 sidor och den välskrivna dialogen är ganska fåordig vilket gör att boken får ett riktigt skönt mangaliknande flyt som gör att man verkligen rycks med och vänder sida efter sida i ett högt tempo. Storyn uppges vara delvis självbiografisk och är fullpepprad av märkliga och absurda händelser, men sanningshalten spelar ingen roll då det är en bra historia som faktiskt fungerar. Klas Isaksson har skrivit en rätt klassisk uppväxtskildring där ensamhet, isolering och mani är några av de centrala frågorna. Boken utspelar sig i Stockholm, trots att de verkliga händelserna utspelade sig i Norrköping, eftersom ”det blev lättare att få distans till allting så” enligt bokens huvudperson som också heter Klas och själv jobbar med en liknande bok. Framåt slutet av serien blir förhållandet mellan verklighet och fiktion, öde och slump väldigt förvirrande både för läsaren och huvudpersonen och när en tragisk händelse som ingen Norrköpingsbo kan ha missat får en framträdande roll blir förvirringen fascinerande och intressant. Evig lycka är en ambitiös serieroman som särskilt i jämförelse med mycket annat som ges ut på Galago tar ut svängarna ordentligt. Jag är imponerad och antar att nästa steg borde bli att ge Björnstammen en ärlig chans.     

Inga kommentarer: