De senaste
veckorna har bjudit på några trevliga musikaliska återseenden. Först var det
Love Antell som släppte sin första skiva under eget namn, Gatorna tillhör oss,
där det ändå känns som att han håller kvar i allt det som gjorde Florence
Valentin så bra och angelägna. Den här gången låter det mindre Clash och
istället går tankarna till en Håkan Hellström och Billy Bragg-hybrid. Det är
sorgset uppgiven musik som träffar lyssnaren på rätt ställe och verkligen berör
och fortsätter växa med antalet lyssningar. Love Antell lyckas skildra dagens
Sverige i sina låttexter bättre än de flesta och det känns som att han
verkligen bryr sig om vad som pågår i samhället. Titelspåret Gatorna tillhör oss är en av årets finaste låtar och när Love spelar på Kafé 44 i Stockholm på tisdag
kommer jag vara där och lyssna.
Förra veckan
släpptes Joel Almes senaste skiva A Tender Trap och det var ett av de skivsläpp
som jag hade sett fram emot mest under våren. Jag vet inte riktigt om skivan
levde upp till mina höga förväntningar för även om Joel är så känslosam och
skev som jag vill ha honom känns det som att något saknas jämfört med hans två
tidigare album, som ju är bland det starkaste och mest gripande som har släppts
i Sverige de senaste fem åren. A Tender Trap är full av bra låtar men problemet
med Joel Alme är, som för många andra svenska artister, att han alltid kommer
tävla med sig själv och det han gjort tidigare. Produktionen och texterna är
lite tråkigare den här gången och jag blir inte lika berörd som jag blev av
låtar som A young summer’s youth och If you got somebody waiting. Joel Alme är
lite mer tillbakahållen på den nya skivan och undviker de stora och yviga
gesterna och då känns det som att något av det som gör honom så speciell går
förlorat. Det hindrar mig självklart inte från att förälska mig i hans nya
låtar och i The Coast och Take a Better Look har jag hittat nya favoriter. Jag
tror att A Tender Trap kommer växa med tiden och jag förutspår att den kommer
följa mig igenom sommarens ljusa kvällar och nätter.
För några
dagar sedan landade den nya skivan, Bloom, från prettoduon Beach House som jag
och alla andra popnördar förälskade oss i för två år sedan när de släppte den
drömlika och fluffigt svävande skivan Teen Dream. Jag minns det som ett riktigt
trevligt album som verkligen definierade musikvåren 2010 och på allvar satte
det sofistikerade flummet på musikkartan igen. Jag hade en intensiv men ganska kort
romans med Beach House och lät dem falla i glömska, där de kanske hörde hemma,
men som sig bör har jag självklart lyssnat på deras nya album och läst några
tillhörande (ganska skitnödiga) intervjuer. Bloom är en bra skiva. Det låter
väldigt mycket som Teen Dream, vilket är både ett problem och en tillgång.
Beach House är musikaliskt duktiga och Victoria
Legrand har en fantastisk sångröst men de har inte snickrat lika trevliga sånger den här
gången och medan det mesta på skivan låter riktigt bra och kompetent är det få
låtar som verkligen fastnar, även efter flera lyssningar. Bloom känns som en
skiva att mysa och somna till, och det kanske är meningen, även om jag
misstänker att Beach House-duon förstärker myseffekten med diverse kemiska
substanser som gör dem allmänt outhärdliga på kuppen. Man blir både lite
irriterad (emellanåt vill jag ge Beach House-killen en smäll på käften) och
fascinerad av den här sortens människor och artister och jag förhåller mig
splittrad till musiken.
En annan
flummare, som dock känns mer älskvärd och rak, är Bethany Cosentino i Best Coast som är aktuell med
en ny skiva. Jag bekantade mig med Best Coast sommaren 2010 och till en början
fattade jag inte riktigt grejen med bandet men efter ett tag lossnade det och
allt tvivel ersattes med kärlek och beundran. Musikaliskt var Best Coast
smittsamt avskalade och enkla med en skön och skramlig ljudbild, raka motsatsen
till band som Beach House, och det enkla har ofta en direkt charm och
dragningskraft när det gäller musik. Bethanys texter var också enkla och
omedelbart direkta och ekade av 50- och 60-talets bästa amerikanska tjejgrupper.
Även om hon ofta framstod som både lat och dum, och också framställde sig själv
på det sättet, förstod man direkt att det fanns något mer bakom de enkla
låttexterna och den dryga fasaden. Kanske finns det ibland mer djup och sanning
att hämta i det enkla och okomplicerade? För snart brydde jag mig verkligen om
Bethany. Hon kändes mer verklig och äkta än de flesta andra artister och hennes
texter, hur dumma och enkelspåriga de än var, berörde faktiskt på djupet. Nu
har hon och den betydligt äldre bandkompisen Bobb Bruno släppt bandets andra
skiva The Only Place och det är en betydligt mer välproducerad och mindre
skramlig skiva än debuten Crazy For You. Det är förstås ett väntat resultat,
jag tror ingen hade velat se en direkt kopia på den hyllade debuten. Att göra
mer genomarbetad pop känns därför som den självklara riktningen. The Only Place
är en bra skiva. Bandet låter bra och Bethany får utforska sin grymma sångröst
över sina charmiga texter. Men det går inte att förneka att de lät bättre förr.
Låtarna på debuten var bättre och den skeva ljudbilden passade bandet bättre.
Texterna, som fortfarande är spektakulärt simpla, var också bättre förr. Bethany
skriver speciella låtar med sig själv i fokus. Texterna pendlar ofta mellan att
kännas smarta och fyndiga och enkelspåriga och smått idiotiska. Trots att det
mesta handlar om Bethany känns det aldrig som att hon är överdrivet
självupptagen. Hon vet att vi som lyssnar är intresserade av henne som person.
Hon känns fortfarande som en kompis och jag är intresserad av vad hon gör och
hur hon mår. Bethany är, precis som tidigare, den stora behållningen med Best
Coast och det är hon som får mig att lyssna om och om igen och ju fler gånger
jag lyssnar desto bättre känns de enkla låtarna. Jag hoppas att Best Coast
kommer fortsätta spela in skivor för jag vill inte förlora kontakten med
Bethany.
5 kommentarer:
Själv föredrar jag, utan tvekan, Beach House framför Best Coast. Jag har lyssnat på BH längre (sedan Devotion) och även om båda kan ha tendensen att segla in i ena örat och ut från det andra, så framhäver BH en stämning som jag vill vistas i.
För mig känns det som att det finns fler BC än BH, men det skulle kanske ändras om man tog och besökte Brooklyn. Jag har dock inte hunnit att lyssna på hela The Only Place än och ska därför inte säga för mycket.
Beach House är väl det objektivt bästa bandet, det kan jag hålla med om, men de har inte Bethany Cosentino som sångerska! :)
Victorias röst är en av de avgörande faktorerna för mig, dock ;)
Har du lyssnat något på Father John Misty? Kände direkt inget för hans soloskivor som J Tillman vid sidan om Fleet Foxes och förväntade mig inte så mycket av det nya projektet, men det börjar växa. Rätt så kul. Speciellt om man kompletterar med live-framträdanden.
Hon sjunger ju sjukt bra och utan henne hade inte Beach House varit mycket, det är sant.
Jag hade inte lyssnat på honom innan jag såg ditt tips men nu har jag lyssnat igenom skivan en gång och tycker att det lovar gott. Lite enklare och mer avskalat än Fleet Foxes och det har jag inget emot. Ska lyssna vidare!
Father John Misty känns som en klockren topp fem 2012 (minst), den håller fortfarande efter tjugotalet genomlyssningar! :)
Skicka en kommentar