”Du måste se
The Wire!”. ”The Wire är världens bästa TV-serie”. ”Hur kan du kalla en
TV-serie bra när du inte har sett The Wire?”. ”The Wire är det största,
mäktigaste och viktigaste som någonsin har visats på TV”. Jag har hört
variationer av de där uttalandena länge nu. David Simons polis- och
samhällsserie har nått en status som nästan inga andra TV-serier har varit i
närheten av. Tillsammans med Mad Men är det den mest omskrivna TV-serien hos
svenska kulturjournalister, faktiskt en av få serier som de överhuvudtaget har
brytt sig om. Det känns inte som en serie som fått något större genomslag hos
de vanliga TV-tittarna, men hos de som är passionerat TV-intresserade har den
alltid verkat vara en av de stora favoriterna - en serie om förändrar tittarnas
förhållande till hur TV-serier, och i förlängningen också samhället, ser ut.
The Wire dyker ofta upp på bloggar och olika forum och många har rekommenderat
serien till mig. Men länge tog det emot att se The Wire. Serien har legat och
vilat på hårddisken i många år och trots att jag älskat The Wire-skaparens
övriga serier (The Corner, Generation Kill och Treme) kändes avståndet till att
faktiskt börja titta på The Wire stort. Jag tror att jag blev trött på alla
hyllningar och tänkte att serien knappast kan vara så bra som alla påstår,
varför nämner de aldrig några andra serier? TV-kritikerna i DN och andra
svenska tidningar hade gjort mig trött på The Wire innan jag hade sett ett enda
avsnitt. För fem-sex år sedan gav jag serien en chans och kollade igenom den
första säsongen under en trött helg. Jag tyckte visserligen att det The Wire
var en bra och genomtänkt serie, men inte särskilt underhållande och gick
vidare till andra serier med åsikten att The Wire var en grovt överskattad
serie. För några månader sedan tyckte jag att det var dags att ta mig an The
Wire igen, och se hela serien den här gången. TV-klimatet under våren har varit
riktigt dystert och av de serier som jag följer har det egentligen bara varit
Mad Men och nykomlingen Girls som har varit sevärda. Jag är van att se ganska
mycket TV men plötsligt fanns det inte längre något som kändes kul eller
angeläget att se och då dök The Wire upp i tankarna. Under dryga två månader
har jag tagit mig igenom de fem Wire-säsongerna och den här gången föll jag
också för serien. Under de senaste fem åren, sedan jag senast såg The Wire, har
mitt intresse för socialrealism ökat enormt och det är främst som en
socialrealistisk skildring av en trasig amerikansk stad som The Wire briljerar.
Det känns
som att jag är den sista i världen att se The Wire och serien har diskuterats
så mycket att jag inte vet om jag kan tillföra så mycket till diskussionen om
serien. För er som inte har sett serien handlar The Wire om staden Baltimore på
den amerikanska östkusten och under fem säsonger får vi följa människorna i
staden. Ett stort fokus ligger på poliser och kriminella och kriget mot
knarket, men seriens skapare David Simon har haft ambitionen att skildra hela
staden med dess olika institutioner och under seriens gång får vi stifta
bekantskap med politiker, hamnarbetare, skollärare och journalister. Det är
mäktigt och nyanserat, utan några egentliga hjältar eller pekpinnar. Ingen av
människorna som skildras i The Wire gör allt rätt, och vem som är ond och god
är inte alltid självklart. Den hårda verkligheten skildras på ett väldigt
osentimentalt sätt. När en karaktär som man lärt känna under flera säsonger dör
(blir mördad) är det plötsligt och direkt och får sällan några direkta konsekvenser
eller uppföljning. The Wire är faktiskt så bra som alla har påstått.
Karaktärerna är starka och intressanta och manuset är fantastiskt välskrivet.
Det mesta känns äkta och realistiskt. Strukturen skiljer sig väsentligt från de
flesta andra serier och påminner mer om uppbyggnaden av en roman. Det myllrar
av intressanta karaktärer som ofta bara dyker upp några få minuter per avsnitt.
Nästan alltid känner jag att jag vill ha mer av allt när jag ser The Wire.
The Wire har
ofta kallats för en smart TV-serie och många hävdar att man som tittare måste
vara mer uppmärksam och lyhörd när man ser The Wire än andra TV-serier. På det
sättet känns The Wire återigen mer som än en roman än som konventionell TV. Jag
vet inte om det är David Simon och The Wire som är smarta eller om nästan alla
andra serier är dumma. The Wire förutsätter att tittaren faktiskt tittar och
underskattar inte tittarnas intelligens. De bygger upp ett drama med många
karaktärer och parallella handlingar som utspelar sig på flera nivåer och de
gör det på ett snyggt och effektivt sätt, utan att fördumma tittarna med
överdrivet tydliga förklaringar och refererande fram och tillbaka. Det finns
inte många TV-serier som The Wire och med tanke på hur TV-klimatet ser ut idag
är det inte troligt att det kommer göras särskilt många fler TV-serier med
samma djup och känsla för struktur och karaktärer.
En grej som
jag ofta kommer att tänka på när jag ser The Wire är att serien knappast är
underhållande, åtminstone inte i ordets traditionella mening. Serien är hård,
mörk och uppgiven i tonen. Det finns flera anledningar att gilla och hylla The
Wire. Många verkar ha fastnat för serien därför att den är just så hård och
osentimental i skildringen av våld, orättvisor och elände. Skildringen av livet
på gatorna och i polisbilarna känns mer autentisk och äkta än i någon annan
serie och film. Allt med The Wire känns som ett genidrag och det som känns mest
lysande är att David Simon såg till att de som skrev manus verkligen kunde
skriva, och dessutom hade känsla för snacket på Baltimores gator. Det känns
aldrig tillgjort eller falskt. Dialogen är fantastisk genom hela serien och det
som främst bidrar till att jag faktiskt tror på det jag ser. Inom kort kommer
jag skriva ett blogginlägg där jag tar en närmare titt på några av The
Wire-författarna.
Vad jag
fastnade för i The Wire var framförallt David Simons uppenbara samhällsengagemang.
Socialrealism har sällan varit bättre och den hårda skildringen av individernas
kamp mot de olika samhällsinstitutionerna griper tag på djupet. The Wire är på
många sätt en sorglig och jobbig serie eftersom budskapen är så självklara och
direkta. Precis som i Gökboet slås allt motstånd ned demonstrativt och
effektivt. De fattiga och obetydliga har sällan eller aldrig någon ärlig chans
att förändra sina liv och om de mot förmodan skulle försöka blir konsekvenserna
allvarliga. Serien lämnar en ytterst bitter eftersmak. Trots allt mörker
behöver man aldrig tvivla på David Simons sympatier. Seriens största hjälte är
heroinmissbrukaren Bubbles och jag tror aldrig att jag sett en amerikansk
dramaproduktion som varit så uppenbart vänster. Kanske är det mina egna
vänstersympatier som gör att jag ser The Wire som en oerhört politisk serie.
Många The Wire-fans verkar mest se våldet, det hårda snacket och de ”coola”
karaktärerna men för mig är det omöjligt att se serien som något annat än en både uppgiven och arg politisk skildring av ett samhälle i spillror. Seriens politiska
kärna får mitt hjärta att slå hårt för serien och för min del är det seriens
budskap som får den att stå högre i kurs än några andra amerikanska
dramaserier. Det finns tanke, hjärna och hjärta bakom The Wire som sträcker sig
betydligt längre än bra manus och skickligt skådespel. Det politiska budskapet
går som en röd tråd genom hela serien och färger allt som händer och skildras i
de 60 avsnitten. The Wire spottar på all vålds- och drogromantik och fokuserar
på de viktiga och centrala frågorna som bygger en stad och ett samhälle.
Är The Wire
då världens bästa TV-serie? Ja, det är den nog. Jag har varit mer underhållen
och road av många andra serier, men när det kommer till manus, skådespel, regi
och produktion finns det egentligen ingenting som kan mäta sig med The Wire. Serien
är inte bara välgjord utan dessutom viktig eftersom det hela tiden känns som
att det finns en större mening bakom det man ser. Att The Wire blev så stor,
populär och hyllad som den faktiskt blev är faktiskt lite överraskande men det
gör mig samtidigt väldigt hoppfull. Jag tror det dröjer innan jag får se en
serie av The Wires kaliber igen och har du inte tagit dig an David Simons
mästerverk än har du definitivt något storslaget framför dig.
6 kommentarer:
Jäklar vad bra skrivet. Såg de första sex avsnitten av säsong ett för ett tag sen, men av någon anledning slutade jag att titta. Men nu gjorde du mig peppad på att se resten. Du borde skriva ett lika uttömmande inlägg om Sopranos.
Tack Niclas! Sopranos är en annan serie som ligger och väntar på att ses. Jag har bara sett den sista (!) säsongen när den visades på SVT. Nästa projekt, som jag hade tänkt beta av i sommar, är Deadwood som jag också skjutit upp allt för länge. Om den är så bra som alla säger är ett långt inlägg att vänta då också :)
Äntligen! Det var ju skönt att du gillade den till slut också. Vilken är din favoritsäsong? Jag tror jag rankar dom i följande ordning: 1,4,3,5,2. Jag tycker faktiskt mitt ibland det mörka och sorgliga finns en hel del humor. Kopieringsapparaten som lögndetektor är ju en klassiker.
Trevligt att du ska beta av en annan klassisk Topp 5-serie nu också. Kan varmt rekommendera att läsa Sepinwalls sammanfattning http://www.hitfix.com/blogs/whats-alan-watching/posts/deadwood-rewind-season-1-episode-1-deadwood-newbies-edition efter varje avsnitt.
Förutom Girls så gillar jag också Veep väldigt mycket. Precis min smak när gäller humor. Cynism och lagom pinsamma situationer gör det till den bästa nya komedin på länge.
Svårt att ranka, men tror också att jag håller säsong 1 och 4 högst. Det kändes som att serien fick lite mer hjärta när ungdomarna i säsong fyra introducerades. Tillsammans med Bubbles och "corner boysen" från säsong 1 (och framåt) var det dem som jag gillade mest i serien. (Spoiler: Tyckte det var sjukt snyggt i slutet av serien hur några av karaktärerna tog efter varandra, det gjorde budskapet om att livet på Baltimores gator går i cykler och att alla är utbytbara ännu starkare)Inledningen av säsong 3 var enda gången jag upplevde en svacka i serien, men det tog sig igen efter halva säsongen. Säsong 5 var till största delen lysande och de sista avsnitten var ett perfekt avslut på serien. Den andra säsongen står utanför de andra på flera sätt men jag tyckte den var riktigt stark också. Fanns en del grejer där som inte kändes superangelägna men när säsongen slutar med ett av seriens mäktigaste montage kändes det som att allt var befogat i alla fall.
Visst finns det humor i The Wire, och ibland dyker den upp på konstiga ställen och sammanhang! Clay Davis catch phrase har fastnat hos mig, http://www.youtube.com/watch?v=70eU840lc38&feature=related
Kul om Deadwood, liksom The Wire, är en serie som det är kul att läsa om efter avsnitten!
Jag har varken sett eller hört talas om Veep, men ska ge den en chans nu. Girls är en märklig serie. Kul att de castat "vanliga" tjejer, men förutom deras utseenden är de ju knappast särskilt vanliga. De lever ju ganska exklusiva och lyxiga liv och känns allmänt löjliga och bortskämda. Emellanåt stör jag mig något otroligt på deras beteenden och förutom alla snygga New York-bilder och trevliga miljöer är det bisarra sexet (den där killen Adam måste ju vara årets TV-karaktär!) seriens stora behållning, konstigt nog.
Jag kan tänka mig att jag hade gillat The Wire betydligt mer om jag inte hade redan blivit frälst av Sopranos, det sistanämnda den bästa tv-serie jag någonsin sett. Den prickar allt, utan att göra det banalt för den delen; sociala frågor, humor, våld, kärlek, mångfacetterade karaktärer, grymt soundtrack (till skillnad från the wire där tystnad råder), och helt enkel en stor innovation. The Wire har beskrivits som en "visuell roman" och att man måste vara uppmärksam hela tiden när man tittar - för mig är inte det 100 % njutbart. För att jag ska förföras av en film måste jag även kunna slappna av och bara ta in känslorna som förmedlas. Där faller The Wire för mig, på för mycket dialog. Missar man några meningsutbyten är serien knappast förlåtande.
Nåja, det är en riktigt bra serie fortfarande. Bara sett till säsong 3 ännu, och uppenbarligen finns det ett driv för mig att titta vidare, jag känner bara att serien är aningen överskattad. En typisk serie som kultursidorna älskar att hylla för att visa att de är lite förmer.
Bra kommentar Marcus!
Nu har jag ju inte sett Sopranos i sin helhet, men jag kan hålla med om det du säger. The Wire var aldrig en särskilt underhållande serie. Den är ibland lite jobbig att titta på och för mig var det svårt att se mer än ett eller två avsnitt i taget. Samtidigt är det ju en otroligt givande serie som gav mig väldigt mycket som tittare. Jag tyckte serien tog sig ordentligt i säsong 4 när man får se ännu fler sidor av Baltimore så där har du något att se fram emot.
The Wire är inte en överskattad serie men sättet som den hyllats i svensk media i många år är ganska överdrivet. Särskilt med tanke på alla fantastiska amerikanska och brittiska serier som fullständigt ignoreras.
Skicka en kommentar