tisdag 6 oktober 2009

Finpops stora guide till TV-hösten – Del 1: Komediserier

Nu är hösten här på allvar och med den alla oumbärliga TV-serier. Jag har ofta skrivit om min kärlek till komediserier och den här hösten har mycket roligt att bjuda på. Jag har gjort en lista med de fem hetaste amerikanska komediserierna just nu. För några veckor sedan skrev jag om den brittiska serien Peep Show, som är ungefär lika bra som förstaplatsen på den här listan. Utöver de serier som jag behandlar här finns förstås många säkra kort som The Office, 30 Rock (premiär om två veckor!) och The Simpsons att titta på. Lägger du upp ditt TV-schema på ett smart sätt har du något roligt att titta på varje kväll!


1. Curb Your Enthusiasm

Larry David är allt som Woody Allen önskar att han kunde vara. Gubbig, jobbig och enormt rolig. Den nya säsongen av Curb Your Enthusiasm började visas för två veckor sedan. Det var nästan två år sedan vi såg något nytt från Larry senast och förväntningarna var enorma. Men Larry David gör inga fel, och den nya säsongen är allt som jag hade hoppats på. Alla snackar om hur säsongen kommer kretsa kring att Larry gör en ny säsong av Seinfeld. Det är upphetsande, men allt med den här serien är upphetsande. De första avsnitten har varit lysande, med galna förvecklingar, snusk och världens bästa dialog. Larry David är kung och Curb Your Enthusiasm är det bästa som någonsin har sänts på HBO. Prettay, prettay, prettay good.


2. Community

Det kostar att plugga på universitet i Nordamerika. De stora universiteten tar ordentligt betalt, och det är helt sinnessjuka summor det handlar om. I USA är det värre än i Kanada, men jag hade inte under några omständigheter haft råd att plugga här om det inte varit för utbytesprogrammet med Uppsala Universitet. En förutsättning för att du ska få plugga vidare efter high school är att du har rika föräldrar som klarar av att betala din utbildning. Det är ett smart sätt att vidbehålla klasskillnaderna i ett genomkapitalistiskt samhälle. Är du fattig är du fattig för att Gud ville det. Dock finns det en möjlighet till utbildning även om du inte tillhör överklassen, och det är community colleges. På en sådan skola utspelar sig TV-serien Community. En samling mer eller mindre udda människor bildar en studiegrupp. Tre avsnitt in i serien ser det väldigt lovande ut. Det är fyndigt, roligt och ganska charmigt. Skådespelarna är duktiga och karaktärerna är lagom utflippade. Det känns som att Community kan bli en ny 30 Rock. Dessutom gör Chevy Chase sin skönaste roll på över 20 år.


3. Bored to Death

När Jason Schwartzman gjorde rollen som Max Fischer i Wes Andersons enda mästerverk Rushmore för över tio år sedan fick han en särskild plats i mitt hjärta. Max Fischer var udda, skitjobbig och alldeles underbar. Och Jason Schwartzman gjorde en perfekt rolltolkning. Det var nog många som trodde att stora saker väntade honom. Men han har aldrig fått något riktigt genomslag. Han har visserligen fortsatt göra film och verkar alltid befinna sig på replängds avstånd från Wes Anderson, men lika maffiga roller som Max Fischer har han inte lyckats landa igen. Fram tills nu. Den här hösten gör han huvudrollen i HBO-komediserien Bored to Death och han verkar ha något stort på gång. Där spelar han en småpundig New York-slacker som blir dumpad av sin flickvän och börjar jobba som privatdetektiv. Det är utflippat och tillbakalutat. De andra stora rollerna görs av Zach Galifianakis och Ted Danson och de ger serien ännu mer tyngd. Hittills har det varit mycket underhållande, och Bored to Death kan mycket väl bli en favorit.

4. Modern Family
Efter The Office har mockumentärer blivit ett stort fenomen och på de amerikanska kanalerna finns det flera riktigt roliga serier som låtsas vara dokumentärer. Men ingen har riktigt lyckats nå upp till samma höjder som brittiska The Office. Modern Family är det senaste tillskottet och två avsnitt in i serien känns det väldigt lovande. Det är roligt och välspelat med grym dialog. Serien följer tre familjer: en vanlig barnfamilj, ett bögpar som adopterat en unge och en äldre man som gift sig med en mycket yngre mexikansk tjej och som bonus fått hennes son på köpet. Det är ett upplägg som man kan göra mycket med och jag är övertygad om att det kommer fortsätta vara grymt kul.

5. Parks and Recreation
För något år sedan började det gå rykten om en spin-off av amerikanska The Office. Hypen växte sig rätt stor och när nyheten om att det inte skulle bli någon spin-off kom blev jag ganska besviken. Istället fick vi Parks and Recreation, som är gjord av några av killarna som ligger bakom The Office. Den första säsongen som bara bestod av sex avsnitt visades i våras och nu är den andra säsongen här. Parks and Recreation fick oförtjänt mycket skit under sin första säsong. Det är en klart underskattad serie som borde ses av fler. Jag hade väldigt kul åt den första säsongen, och gillade både karaktärerna och seriens attityd. Parks and Recreation handlar om personalen på parkförvaltningskontoret i en liten stad i Indiana. Det är kul och bisarrt. Utöver att Parks and Recreation också är en mockumentär har serien inte mycket gemensamt med The Office. Den andra säsongen har hittills varit bättre än den första, och jag har skrattat högt flera gånger åt varje avsnitt. Ge Parks and Recreation en chans!


Den andra delen av ”Finpops stora guide till TV-hösten” kommer behandla dramaserier och det borde inte dröja särskilt länge innan den dyker upp på bloggen.

5 kommentarer:

Mårten sa...

Sett piloten av Community. Tyckte väl att den var sådär, men tänkte ge den en chans till. Är mycket nyfiken på Bored to death! Har dock bara tid med en ny serie i höst, så det gäller att välja rätt! Du har mycket tid ser jag :D

/Mårten @ pocketpocketpocket

Henrik Valentin sa...

Jag tror Bored to death kan vara en serie för dig :)

Fritiden är ju inte obegränsad, men som jag ser det får man ta sig tid för det som är meningsfullt. Det vill säga böcker, film, musik och TV :)

Mårten sa...

Har du kollat upp Mumford & Sons? Gör det.

staffan välgöraren sa...

Tim and eric, awesome show, great job!

Henrik Valentin sa...

@Mårten: Jag har lyssnat igenom Mumford & Sons-skivan några gånger, och jag gillar verkligen det jag hör. Jag håller inte med om att det är årets bästa, men de har något speciellt och det svänger verkligen. Skulle hemskt gärna se dem live någon gång :)

@staffan välgöraren: Har det kommit en ny säsong? Jag såg den förra. Det var både fascinerande och huvudvärkframkallande. Och ganska roligt.