onsdag 14 oktober 2009

Finpops stora guide till TV-hösten – Del 2: Dramaserier

Förra veckan avhandlade jag vilka komediserier som förtjänar din tid och hängivelse den här hösten, och idag har det blivit tur för hösten dramaserier. Många av de bästa serierna - som LOST, Breaking Bad och Damages - visas under våren men det finns flera riktigt bra serier som går nu också. Jag klarar inte av att följa lika många dramaserier som komediserier. Dramaserierna kräver väsentligt mer av både tålamod och engagemang. Därför följer jag ”bara” tre dramaserier för tillfället. Det är väl egentligen mer än tillräckligt, men har du tips på någon sevärd serie som du tror att jag skulle gilla är du mer än välkommen att tipsa om den.

1. Sons of Anarchy
Första gången jag stiftade bekantskap med Charlie Hunnam var när han spelade en ung homosexuell kille i Manchester i den suveräna TV-serien Queer as Folk. Tio år senare gör han en helt annan roll. I Sons of Anarchy spelar han en vilsen kille i en kriminell motorcykelklubb i norra Kalifornien. Det är rått, våldsamt, galet och väldigt spännande. Jag skrev ett väldigt entusiastiskt blogginlägg om den första säsongen förra året. Men faktum är att den andra säsongen är ännu vassare. Konflikterna inom klubben ökar i intensitet, våldet är grövre än någonsin och ett otäckt nazigäng gillar inte att Sons of Anarchy säljer vapen till färgade. Sons of Anarchy är fascinerande på samma sätt som Sopranos. Serien speglar en värld som är väldigt främmande och i många fall avskyvärd. Ändå sympatiserar man med flera av karaktärerna. Manuset är välskrivet och skådespelarna är riktigt bra. Serien utnyttjar också de fulsnygga och trashiga miljöerna på ett fulländat sätt. Har du inte sett Sons of Anarchy har du alltså något att se fram emot.

2. Mad Men
Mad Men har hyllats konstant sedan det första avsnittet sändes. Alla gillar serien och tycker att den är genial. Den har fått alla priser och utmärkelser som en TV-serie kan få. Alla lovord gjorde mig motvillig till en början. Var serien verkligen så bra som alla påstod? Var det inte bara ännu en välgjord dramaserie med såpaintrig i mängden? Efter några avsnitt släppte de känslorna. Jag blev ett fan som alla andra. Mad Men är engagerande och förtrollande. Skådespelarna är bra och karaktärerna är genuint intressanta. Men vad som är bäst är ändå tidsskildringen. 60-talets New York är återgivet på ett så fantastiskt trovärdigt och noggrant sätt. Ibland tappar jag bort mig i handlingen för att jag sitter och kollar på detaljerna och kläderna. Mad Men är inne på sin tredje säsong, och serien är kanske bättre nu än någonsin.

3. Dexter
Finns det någon svensk som ser Dexter på TV? Det är kanske den serie som har fått flest svenska fans genom nedladdning och hypen har alltid varit lättförståelig. Dexter innehåller allt som man behöver för att ta sig igenom långa grå veckor av arbete och skola. Det är den finaste verklighetsflykt som jag kan tänka mig. Dexter gör det som alla fantiserar om och tar lagen i egna händer. Han är både sinnessjuk och sympatisk. Hans vanor ställer ofta till med problem för honom. Dexter har blivit lite sämre för varje säsong. Jag tror den fjärde säsongen kommer fortsätta den trenden. Men även när Dexter är dåligt är det riktigt bra jämfört med de flesta andra thrillerserier. De tidigare säsongerna har alla startat lite trögt för att sen explodera fullständigt av nagelbitande spänning. Det beror framförallt på Michael C. Halls underbara rolltolkning som Dexter. Nu har han dessutom blivit farsa. Jag har inte tröttnat på honom än, och även om Dexter bara blir sämre med åren kommer jag fortsätta titta. För jag tror inte att det finns någon risk att Dexter läggs ner snart.

Inga kommentarer: