Våren är här
och med den en ny del av Karl Ove Knausgårds mäktiga romansvit Min kamp. Ni
som brukar läsa Finpop vet att jag har varit väldigt entusiastisk över de tre
tidigare delarna och den fjärde boken är definitivt inget undantag. Inte sedan
Harry Potter har jag varit så spänd och förväntansfull på en ny del i en
bokserie. Med den fjärde delen har vi passerat mittpunkten av Min kamp och det
är bara två böcker kvar. Sex tjocka böcker om en och samma man är onekligen
mycket, men när det gäller Knausgård känns det inte som att det är för mycket
och jag räds nästan den dag då jag kommer ha avslutat den sjätte boken. För
faktum är ju att Min kamp hör till det bästa som jag har läst. Knausgårds levande
språk och förmåga att få de där små händelserna i livet att kännas viktiga och
betydelsefulla – vilket de ju faktiskt är – gör honom till en av vår tids
främsta författare. Den fjärde delen av Min kamp är lysande rakt igenom. Där de
två första böckerna var intensiva och fyllda av stora och jobbiga inslag var
den tredje boken en lugnare och mer stillsam roman där Knausgård gick tillbaka till sin barndom och skildrade åren mellan fem och tolv med noggrann skärpa och
lyhördhet. Det var en bok skriven ur barnet Karl Oves ögon, utan direkt
inverkan från den vuxne författaren. Del tre kändes som en paus för andhämtning
och även om jag gillade det lugna tempot, den suveräna barndomsskildringen och
skildringen av hur pappan kvävde hela Karl Oves uppväxt såg jag fram emot något
rappare och mer händelserikt i den fjärde boken. Den här gången handlar det om
Knausgård i 18-årsåldern och det är, som väntat, betydligt roligare att läsa
om en kåt och sexuellt frustrerad ung man med författardrömmar än om en sjuåring
som springer runt i skogen och leker. Den fjärde boken känns som ett mellanting
mellan de två första böckerna och den tredje och det visar sig vara en perfekt
balans.
Min kamp 4
tar sin början när den 18-årige Knausgård, just klar med gymnasiet, flyttar
till Nordnorge för att jobba som lärare på en skola i ett litet samhälle. Det
är skola där lärarna byts ut nästan varje år och där de flesta som undervisar
inte har någon större erfarenhet eller intresse av undervisning. Många av dem
är bara några år äldre än barnen och ungdomarna de undervisar och har ingen
avsikt att stanna någon längre tid. En fantastisk skola, med andra ord. Karl
Ove har inte heller några tankar på att stanna i byn längre än ett år. Han ser
det som en chans att tjäna lite pengar och fritiden tänker han använda till att
skriva. Det är här han börja nära sina författardrömmar och han börjar med att
skriva noveller. Han är övertygad om att han kan bli något stort och försöker
hitta en egen stil. Han är dock inte helt fokuserad på skrivandet eftersom det
som främst upptar hans tankar är sex, sex och sex. Karl Ove vill inget hellre
än att förlora sin oskuld och hans sexuella frustration är nästan av sådana
proportioner att den bryter ned hans psykiska hälsa. Tydligen har han inga som
helst problem med att stöta på tjejer, han verkar vara ganska populär, och
väldigt ofta får han med sig tjejer in på rummet. Det är mycket naket hångel i
boken, men när han ska komma till själva sexet blir det problem. Det är pinsamt
och jobbigt att läsa om hans många samlagsförsök och självklart är Knausgård
lika öppet självutlämnande som vanligt. I byn dit han kommit är de flesta i
hans ålder fiskare och helgerna ägnas åt ett oavbrutet supande. Knausgård har
problem med supandet. Han älskar att vara full och dricker ofta för mycket. Han
har många minnesluckor men kan inte sluta dricka när han väl börjat. Hans
supande skrämmer honom efter det påminner honom om den hatade fadern. Han har det inte helt lätt alltså, Karl Ove.
Efter dryga
hundra sidor spolar Knausgård tillbaka tiden och vi får ta del av åren innan
han åker till Nordnorge. Det är en fängslande och intensiv skildring av
gymnasieåren med många fyllor, svinigt beteende och tafatta försök att bli av
med oskulden. Den unge Knausgård beter sig ofta som ett svin men han är ändå
väldigt sympatisk och jag tappar aldrig intresset för honom. Precis som i de
tidigare böckerna är han onådig mot sig själv och skriver om alla sina brister
och de många pinsamheter han utsatte sig själv och sin omgivning för under de
år som boken skildrar. Han är som vanligt hårdast mot sig själv men många av de
människor han stod nära får sig en törn också. Han berättar många utlämnande
grejer om gymnasiekompisar, tjejer han (nästan) haft ihop det med och
lärarkollegor som runkar på skoltoaletten. Det är förstås kul läsning men som
vanligt förbluffas jag över att Knausgård verkligen vågat skriva allt han
skriver och fantiserar om hur det måste kännas att dels utlämna sig själv men
också alla andra i ens närhet på det här grova, osminkade sättet. Som i de
andra böckerna har Knausgårds demoniska pappa en stor roll och hans närvaro
ligger som en obehaglig skugga över stora delar av boken. Vid den tid som boken
tar upp separerar Karl Oves föräldrar på allvar, pappan hittar en ny kvinna och
börjar supa. För oss som vet vad som kommer hända med pappan senare är det
obehaglig läsning när Knausgård skildrar pappans tidiga supande och hans läskigt
snabba förfall. Det bjuds till och med på några utdrag ur pappans dagböcker
från tiden och det är obehagliga inlägg präglad av långt gången alkoholism som vi får ta del av.
Framförallt
är Min kamp 4 en fenomenal roman. Knausgård skriver med sitt vanliga flyt och
läsningen tar aldrig emot. Det är levande, starkt och fängslande. Rebecca
Alsbergs översättning är som vanligt lysande den också och när jag avslutat
boken blir jag genast sugen på att ta mig an den femte delen. Min kamp är onekligen
något stort och har du inte bekantat dig med Karl Ove Knausgård än
rekommenderar jag att du tar en sväng förbi bokhandeln eller biblioteket redan
idag. I en tid av urvattnad och menlös kultur finns det inget större, mäktigare
eller viktigare än det här.
Mer Min kamp på Finpop:
1 kommentar:
Trevlig recension av senaste delen av det f.n. mest intressanta projektet inom skandinavisk samtidslitteratur! Fyran är inte så dum även om den i mina ögon inte når upp till ettan och tvåa, det känns lite som att Knausgård föll i sin egen fälla och fick offra lite av det kompositionella raffinemanget för att snabbt få ut böckerna. Men prosan är förstås lika njutningsfull som alltid. Och det är mycket spännande att få lite mer inblick i hur förhållandet mellan föräldrarna såg ut.
Tycker att man märker en hel del härligt svart komik här också. Julaftonsskildringen med Parkinsondrabbad mormor, potatisbrist och den maniskt Heideggerbabblande kommunisten Kjartan är en liten pärla i sammanhanget.
Skicka en kommentar