tisdag 31 juli 2012

Klovn – En dansk clown

Med Curb Your Enthusiasm har Larry David gjort en av mina absoluta favoritserier. Han är verkligen pinsamheternas mästare och många av avsnitten från serien hör till det roligaste som jag någonsin har sett. Larry Davids humor är lika sofistikerad som enkel och direkt. Han lyckas alltid försätta sig i jobbiga situationer som alltid förvärras och utvecklas till stor komik. Tillsammans med britterna som gjort suveräna Peep Show finns det ingen som är bättre på pinsamhetshumor – som för mig är den ädlaste och bästa formen av komedi – än Larry David. Jag har sett många av Curb Your Enthusiasm-avsnitten flera gånger och eftersom den nionde säsongen verkar dröja har jag känt av en viss abstinens nu i sommar. För några veckor sedan blev jag tipsad om en dansk komediserie, Klovn, av en av mina bloggläsare, ”Stekspaden”, som gett mig flera lysande tips genom åren. Klovn, som förstås är det danska ordet för clown, är en serie som jag aldrig hade hört talas om tidigare men eftersom den skulle påminna starkt om just Curb Your Enthusiasm närmade jag mig serien med entusiasm. Jag har alltid varit positivt inställd till danska film- och TV-produktioner då danskarna ofta är överlägsna oss svenskar på det området och Klovn är verkligen inget undantag. Det finns ingen svensk komediserie som ens har varit i närheten av att vara lika bra och rolig och jag har haft det skitkul med de sex säsongerna av Klovn, som är det roligaste jag har sett sedan Inbetweeners.

Har man sett Curb Your Enthusiasm är nog det första mötet med Klovn lite märkligt. Så var det för mig. För Klovn har plankat Larry Davids koncept rakt av. I centrum står den etablerade och framgångsrika komikern Frank Hvam som spelar en överdriven och skruvad version av sig själv, precis som Larry David. Han är en ganska schysst och hyfsat sympatisk kille med en ovanlig förmåga att trassla in sig i jobbiga och pinsamma situationer, precis som Larry David. Hans sambo Mia är väldigt förstående, gullig och trevlig och hon står ut med Frank trots hans många pinsamma tillkortakommanden, precis som Larry Davids fru i ”Curb”. Där Larry har sin manager Jeff, som knullar runt och ställer till det för sig själv och Larry och har en mycket påfrestande fru, har Frank komikerkollegan Casper som är en betydligt mer extrem och sjukare karaktär än Jeff men fyller exakt samma funktion och också har en jobbig fru som gör livet surt för Frank och honom. De flesta av de stora rollerna spelas av skådespelare som spelar skruvade versioner av sig själva och ofta dyker det upp danska kändisar, som man som svensk förstås inte känner till, som också får spela överdrivna versioner av sig själva, precis som i "Curb" alltså. Avsnitten av Klovn är ungefär lika långa som ”Curb”-avsnitten och upplägget och dramaturgin är densamma. Till och med musiken som används i serien påminner starkt om den i ”Curb”. De många likheterna är uppenbara men försöker aldrig döljas – Klovn är helt enkelt en dansk version av Curb Your Enthusiasm. Och det känns lite konfunderande i ungefär ett avsnitt. Därefter börjar man uppskatta Klovn för vad det är – en fantastiskt rolig och galet underhållande TV-serie som får mig att skratta långt efter att avsnitten tagit slut.

Klovn är en av de där få TV-serierna som kan få mig att skratta högt för mig själv när jag står och diskar och tänker på vad jag sett flera dagar tidigare. Det är verkligen en fantastisk TV-serie på alla sätt och jämfört med Curb Your Enthusiasm är den betydligt galnare och mer frisläppt än vad Larry David någonsin kommer vara. Frank och Casper tänjer ständigt på gränserna och de känns så självsäkra i sin humor att de kan ta den nästan varsomhelst utan att det blir plumpt och smaklöst. Oavsett hur grovt och vulgärt det blir känns Klovn alltid som en smart serie. Frank och Casper leker med stereotyper, det normala och uppfattningar om sig själva och kändisar på ett ständigt genomtänkt sätt. Klovn känns hela tiden som en väldigt dansk serie. Förutom den ständiga danskan – som nog måste vara världens roligaste språk, åtminstone för mig som svensk – får man snabbt alla sina fördomar om Danmark bekräftade. Klovn är mer lössläppt, galen och mer politiskt inkorrekt än någon TV-serie som fått klartecken av svenska produktionsbolag. Humorn är grov och det skojas friskt om rasism (även riktad mot svenskar), eskimåer, sexism (Frank och Casper älskar strippor och porr), droger, våldtäkt, handikappade och allt annat som många komiker undviker – men aldrig på ett smaklöst sätt. Och även om Frank och Casper ofta säger och gör dumma och idiotiska saker är de ändå så sympatiska och älskvärda att man aldrig slutar heja på dem. Hade man inte känt för dem hade serien fallit platt.

Klovn gjordes i sex säsonger och totalt 60 avsnitt mellan 2005 och 2009. Det är en fantastisk serie som bjuder på fler skratt än det mesta som jag har sett. Hur kommer det sig då att det är först nu som jag har hört talas om den? Då serien är dansk finns det mycket av det som Frank och Casper gör som vi svenskar kan relatera till. De firar jul och midsommar som vilken svenne som helst och den danska kulturen skiljer sig inte väsentligt från den svenska, men liksom många andra lysande serier har Klovn slarvats bort fullständigt av de svenska kanalerna. Jag är ganska säker på att serien hade gjort succé om den hade visats på SVT eller TV4 men istället har serien tydligen fått leva en tynande tillvaro på kanalen TV4 Komedi, som ju ingen vettig människa tittar på eller ens har i sitt kanalutbud. I Danmark är serien hur stor som helst men i Sverige kommer den förbli en okänd kultpärla som en liten skara lyckliga människor fått upptäcka. Serien kan köpas billigt på nätet (ett givet köp för alla som vill skratta!) men tyvärr går den bara att få tag på med engelsk undertext vilket gör att många ändå inte kommer kunna se serien. Det tog ett tag för mig att vänja mig vid att höra danska och läsa engelska, svenska hade ju klart varit att föredra, men Klovn är så lysande att det knappast är något som stör någon längre tid.

Trots 60 avsnitt som alla har samma struktur - Frank och Casper gör något dumt och försöker rätta till det, men ställer bara till det för sig ännu mer och gör problemen olösliga – känns Klovn aldrig tråkigt eller tradigt. Frank Hvam är visserligen ingen Larry David, men han är faktiskt inte långtifrån dennes komiska geni, och han och de andra slipade snabbt Klovn-konceptet till perfektion. Det finns inte ett enda avsnitt där humorn känns trött, även om det såklart finns vissa avsnitt som är klart bättre än andra, och dialogen är alltid fantastiskt välskriven. Skådespelarna gör alla ett lysande jobb, även i de mest konstiga och absurda situationer vilket får allt att kännas trovärdigt och äkta – vilket förstås gör det hela ännu roligare. Klovn slutade på topp efter sex säsonger och även om jag förstås hade önskat mig mer känns det bra att de slutade innan serien började kännas trött. Efter serien gjordes också en långfilm med den självklara titeln Klovn - The Movie som också är sevärd. Klovn passar bättre i det kortare formatet men i filmen prövades gränserna ännu mer vilket innebär att filmen är ännu mer vulgär och grövre än TV-serien någonsin var, vilket inte automatiskt innebär att filmen är bättre även om den fick mig att skratta högt flera gånger. Klovn känns som en serie som jag kommer återkomma till och se om både en och två gånger. För mycket roligare än Klovn blir det inte.       
  

7 kommentarer:

Stekspaden sa...

Det var ju skönt att tipset gick hem, även om jag hade svårt att se att det inte skulle göra det. Starkt jobbat att avverka 60 avsnitt på mindre än tre veckor.
Min favoritscen är nog när Frank sitter i badkaret med den unga flickan bara för att "prove a point". Skrattade så jag grät och fick magkramper i flera minuter.
En blogg som jag tror du skulle uppskatta: http://www.kingmagazine.se/bloggar/kulturkrock

Henrik Valentin sa...

Jag har haft semester medan tjejen har jobbat så när hon har gått och lagt sig har jag suttit framför TVn och pressat avsnitt efter avsnitt. Tyckte Klovn var enormt beroendeframkallande och man hade den där sköna "ett avsnitt till"-känslan hela tiden.

Hela det där avsnittet var ju fantastiskt! Definitivt en av seriens höjdpunkter. De hann ju täcka upp väldigt mycket under de 60 avsnitten, och det känns nästan som att jag har Klovn-referenser för nästan alla sociala situationer nu. När jag har varit på stan den senaste veckan har jag bedömt alla hästsvansar och klassat dem som antingen LA eller nörd! :)

Tack för bloggtipset! Läste några inlägg och han verkar ju hålla hög nivå. Och långa inlägg är alltid ett plus :)

Anonym sa...

Klovn är riktigt bra, som en Curb helt utan hämningar. Det jag tycker Larry David är bättre på är att knyta ihop alla trådar till slutet av varje avsnitt.

Minmail sa...

Finns på netflix med svensk text :)

Anonym sa...

Upptäckte just denna serie (är på säsong 4 nu) och jag älskar curb, men måste säga att det världsklass på vissa avsnitt i denna serie. Riktigt positivt överraskad! Är det nån som har åt mer tips på liknande humor tipsa gärna här. Har sett dom vanliga Office (brittiska) inbetweeners, curb, arrested development.
Mitt tips är party down, finns bara två säsonger men jävligt bra..

Henrik Valentin sa...

Party Down var kul, men har inte överlevt i minnet som någon personlig favorit.

Den serie du MÅSTE se om du gillar pinsamhetshumor är brittiska Peep Show som just har dragit igång sin åttonde säsong. En fantastiskt rolig serie som tillsammans med Klovn och Curb förmodligen står sig som det roligaste som någonsin visats på TV.

Stekspaden sa...

Ett gammalt tips är den engelska komedin Coupling som i sina bästa stunder lätt platsar på en topp-5-lista. Hade tre underbara säsonger och en sista medioker då den bästa karaktären byttes ut.