Markus
Krunegård är tillbaka med en ny skiva, Mänsklig värme, och för mig är det årets
mest efterlängtade musikhändelse. För jag gillar ju Markus. Vissa dagar skulle
jag gå så långt som att säga att jag älskar honom, eller åtminstone älskar hans
musik. Hans musik har bränt sig fast i min kropp och hjärna och spelas
regelbundet, både i hörlurarna och i tankarna. Det är kanske inte världens
bästa musik men det finns få artister som får mig att må lika bra, som får mig
att känna att det mesta är okej och att livet rullar på som det ska.
För de som
inte gillar Markus är det svårt att förklara hans storhet, antingen gillar man
honom eller inte, men jag ska göra ett försök ändå. Markus storhet ligger i
flera saker. Mest uppenbart är kanske hans personliga uttryck. Han skriver låtar
på ett särskilt sätt, inte riktigt likt någon annan och är en av Sveriges absolut
bästa textförfattare. Han framför och sjunger sina låtar på ett lika eget sätt
som gör det omöjligt att ta miste på en Krunegårdlåt. Han formulerar sig
väldigt speciellt och även om jag sedan länge är ett övertygat fan kan jag
tycka att hans låtar och texter låter förbannat löjliga och töntiga första
gången jag hör dem, låttexter ska liksom inte skrivas sådär, men efter ett par
lyssningar har den där känslan bytts mot total fascination och kärlek och jag
måste buga mig inför Markus geni. I ett par få ord lyckas han fånga så mycket,
så många känslor och stämningar. En annan grej som gör Markus till en av mina
favoriter är hans älskvärda personlighet. Han framstår alltid som en sympatisk,
ödmjuk och snäll kille och han ger samma intryck såväl i intervjuer som på
livespelningar och i låttexter. Live är han en av Sveriges trevligaste artister
att gå och lyssna på eftersom han verkar gilla att stå på scen och inte har ett
kyligt förhållande till sin publik, som så många andra. Publiken ger honom sin
kärlek och han ger minst lika mycket kärlek tillbaka. Markus kommer, precis som
jag, från Norrköping vilket alltid har fått mitt hjärta att slå extra hårt för
honom och hans musik. För Markus och jag verkar känna likadant inför vår
gemensamma hemstad. Även om Eldkvarn också har skrivit många fantastiska låtar
med stark förankring i Norrköping sjunger Markus om ett Norrköping som jag
känner bättre. Det är melankoliskt, nostalgiskt, småsorgligt och förbannat
vackert. Det är utebio och cykelhjul som fastnar i spårvagnsspåren, det är
cykelstölder och skoldiscon. Norrköping är ett återkommande och viktigt inslag
i Markus låttexter, en grundpelare som han tryggt kan luta sig emot. Jag
sympatiserar med Markus och identifierar mig med hans texter och när det känns
lite jobbigt hittar jag ofta tröst i hans musik. Det är därför kanske inte
någon överraskning att jag älskar hans fjärde album.
Jag tycker
att Prinsen av Peking och Lev som en gris dö som en hund, som släpptes
samtidigt hösten 2009, är två fantastiska album och jag håller dem högre än
debuten Markusevangeliet vilken dag som helst. Det känns som att Markus fick gå
loss på de två skivorna och verkligen få ur sig allt han vill säga, leka med
uttryck och stilar. Album behöver inte var fokuserade och jag älskar det
lekfulla och sprudlande som fanns i nästan alla låtar på de skivorna. Jag skrev
ett entusiastiskt blogginlägg om de två skivorna precis när de hade släppts och
när jag går tillbaka och läser det håller jag med om varje ord jag skrev då.
Trots upplägget är det två skivor som har överlevt sina två och ett halvt år
mycket bra och jag lyssnar fortfarande lika gärna på dem. Redan vid första
lyssningen känner man att Mänsklig värme är ett betydligt mer fokuserat album.
Det är mer genomtänkt, välproducerat och polerat. Lyckligtvis har Markus inte
försökt tygla sin ibland ganska skeva sång utan omfamnar snarare sitt speciella
uttryck och låtar rösten ta mer plats än tidigare. Man skulle kunna se Mänsklig
värme som Markus ”viktiga skiva”. Han har redan slagit igenom men har en bra
bit kvar tills han är lika stor som de största. Hans YouTube-videor har inte
lika många visningar som man skulle kunna tro och biljetterna till hans
spelningar verkar inte sälja lika fort som man skulle kunna förvänta sig. Han har helt klart en hyfsat stor publik men
ibland kan jag undra hur stor han egentligen är. För mig spelar det visserligen
ingen roll, men fler borde upptäcka och älska Markus musik. Det skulle kunna vara så att det är Mänsklig
värme som kommer avgöra hans framtid i det svenska popklimatet och bestämma om
han kommer bli en av de riktigt stora. Det är en fantastisk skiva, men jag tror
tyvärr inte Markus kommer vinna särskilt många nya fans med den här samlingen
låtar även om han säkert kommer sätta ett nytt gäng fjortonåriga tjejers
hjärtan i brand.
För oss som
gillar Markus Krunegård sedan tidigare är Mänsklig värme ett välkommet
vårtecken att ta till sig och krama sönder, men de som haft svårt för honom
tidigare kommer inte gilla den här skivan heller. Mänsklig värme
rivstartar med tre starka låtar som Markus har matat fansen med under vintern i
väntan på albumet. Det börjar således tryggt och säkert. Skivans första och
längsta låt Korallreven & Vintergatan är skivans mest lågmälda låt och
passar perfekt för att öppna albumet. Markus beklagar sig över det kyliga
samtidsklimatet och sätter tonen för skivan när han uppgivet ber om lite
mänsklig värme. Sen fortsätter det med skivans starkaste låtar, de två
singlarna Everybody Hurts och Askan är den bästa jorden. Everybody Hurts är en
fantastisk hit om ungdomen i Norrköping med en underbart bitterljuv och
mysmelankolisk text och en refräng som sätter sig på minnet direkt. Jag har
lyssnat på den i flera månader nu och har inte tröttnat än. Askan är den bästa
jorden kan vara en av Markus bästa låtar. Allt klaffar och både sång, melodi och
text känns helt perfekta. Textmässigt är det en låt som många andra har gjort
tidigare och som alla popartister med självrespekt måste göra någon gång. Håkan
Hellström kallade sin version Man måste dö några gånger innan man kan leva och
Markus låt är helt klart i klass med den. Därefter fortsätter skivan med ett
lite småsegt mittparti. Det är inga dåliga låtar men med Markusmått mätt känns
inte Hemma börjar nästa dag, Sthml Skyline och Minusgrader rensar luften som
några odödliga klassiker. Låten därefter, Vår sista dans, är däremot riktigt
jävla bra med ett skönt beat och en bra och catchig text. Love of my life,
nästa låt på skivan, är också en höjdare med sitt Eldkvarndoftande intro och en
refräng som hade varit en katastrof för vilken annan artist som helst, men från
Markus mun låter den lika självklart som allt annat han sjunger. Café de Flore
är en av skivans mysigaste låtar med en 80-talsinspirerad ljudbild som påminner
om de två tidigare Krunegårdalbumen. Sen kommer skivans bästa och mäktigaste
låt, i alla fall för mig som känner mig hemma i varje ord Markus sjunger. På
promenaden är Markus mest uppriktigt kärleksfulla Norrköpingshyllning, minst
lika entusiastisk som Ulf Lundell i Jag går på promenaden om samma gata. Jag
vet inte om folk som inte kommer från Norrköping får ut något av Markus låtar
om staden men för mig får det förstås hans musik att kännas mer angelägen och
rörande. Jag har också haft ett av de där skåpen på De Geer-gymnasiet och också
sneglat in på Guskelov (som lyckligtvis stängde kort efter att jag blivit
gammal nog att gå ut). Och känslan av att gå på Södra promenaden efter att ha
varit borta från staden ett tag är densamma. Den bästa Norrköpingslåten som har
skrivits måste vara Eldkvarns 27 men där den är uppgiven och sorgsen är På
promenaden upplyftande och glad. Som att alla dåliga minnen hade suddats ut och
stadens usla utsikter inte vore verkliga. Det värmer att lyssna på en sådan låt
om sin hemstad och På promenaden kommer säkert bli den viktigaste temasången
för många hemvändande Norrköpingsbor.
Mänsklig
värme släpptes i onsdags och i torsdags var jag, min flickvän och en kär gammal
vän från Norrköping och såg Markus spela på Kägelbanan i Stockholm. Förutom oss bestod
publiken av Mauro Scocco (med ett brett leende och solglasögon i en mörk konsertlokal)
och en jävla massa kids. Jag har många gånger reflekterat över Markus publik
och blir alltid lika förvånad av mina slutsatser. Av döma av den totala
avsaknaden av hipsters och smala reklamare med ironiskt fula glasögon som man alltid
måste stå ut med på alla andra spelningar i Stockholm verkar det som att Markus
inte är särskilt hipp och het, vilket är ganska skönt. Jag har sett honom live
ganska många gånger nu och varje gång har publiken bestått av förvånansvärt
vanliga människor och många av dem är väldigt unga. Man får känslan av att vara
på en gymnasiefest med elever från Svennegymnasiet. Jag tycker personligen att
Markus texter är ganska mogna, vuxna och reflekterande och har lite svårt att
se vad som är dragningskraften för alla ungdomar. Ännu mer svårförståeligt är
alla småtjejer som verkar dyrka honom då han inte har något klassiskt
hunkutseende och beter sig som en snäll och ödmjuk kille och inte ett rockigt
svin. Jag framstår nog som en elak översittare men jag stör mig lite på
publiken när jag går och ser Markus Krunegård, precis på samma sätt som jag har
svårt för Håkan Hellströms publik. Hursomhelst är Kägelbanan full av massa
förväntansfulla människor som har lyssnat in sig på den nya skivan på en dag för
att kunna sjunga och skrika med i låttexterna. Luften tar slut snabbt och de
svettiga ungdomskropparna brister nästan av förväntan och entusiasm när Markus
går på scenen. Han och bandet bjuder på en tight och fokuserad spelning. Det
svänger ordentligt, mellansnacket är trevligt och de drar igenom de flesta
låtarna från det nya albumet. Låtarna låter riktigt bra live och som vanligt är
Markus musik betydligt rockigare och rivigare på scen än på skiva. Jag har som sagt sett Markus live ganska många gånger nu och man blir lite kräsen när man vet
hur bra han kan vara. Det här var visserligen en riktigt bra spelning, men
samtidigt vet jag ju att han kan bättre. Alla låtar som spelas låter bra och
övertygande, men samtidigt är det ingen av låtarna som verkligen lyfter stället
och får det att kännas som en stor upplevelse. Det blir en ganska kort
spelning, tolv låtar lång, men när vi går därifrån känns det ganska lagom och
jag är glad att slippa trängseln och svetten från resten av publiken. Jag vet att jag förmodligen kommer se Markus
spela många gånger till. Han är en av Sveriges bästa liveartister och att han
inte är sådär superstor som Håkan gör att man fortfarande kan se honom på lagom
stora scener med lagom stora publiker. Det är värt ganska mycket. Nästa gång
jag ser honom får det nog bli på hemmaplan med en speedad Norrköpingspublik.
4 kommentarer:
Fint skrivet. Trots att jag inte kommer från Norrköping så känner jag ofta igen mig hans texter om småstäder och dess tristess. På Promenaden tycker jag är skivans finaste låt.
Något jag tänkte på var när du beskrvier publiken, vilken jag ju också reflekterat över. Jag har svårt att sätta den i ett fack. Jag var själv också på spelningen och jag upplevde publiken som vädligt varierad. Med allt från hipsters till så kallat "vanliga" människor. Dock tycker jag, till skillnad från på Håkans spelningar, att det inte är många småtjejer som du beskriver. Det var ju faktiskt också 18-årsgräns så det vore väl lite konstigt om där stod fjortonåriga tjejer längst fram.
Fast oavsett kan det ju finnas något fint i det kan jag tycka. Då det precis som du beskriver det, inte är någon hunk som står där framme och sjunger slående bra text, utan en kille med ett helt unikt uttryckssätt. Det är väl också därför som Markus kanske inte heller kommer nå en jätte stor publik. Både hans utseende, personlighet och musik är mer unik än kommersiell. Jag skulle av den anledningen inte beskriva honom som en helt vanlig kille. Han är allt för genuin för det.
Hej Cecilia! Bra kommentar. Norrköping påminner nog mycket om alla andra städer som lever på nostalgi och gamla meriter, och Markus lyckas ju ofta belysa det melankoliskt vackra som genomsyrar dessa städer i sina texter. Dessutom skriver ju han texter som är väldigt allmängiltiga och de flesta nog kan identifiera sig med på ett eller annat sätt. Hade han varit en lokal angelägenhet hade han aldrig blivit särskilt stor. Men är man bekant med Norrköping får man nog en liten extra kick av låtarna när Markus nämner områden och lokala företeelser. Åtminstone är det så för mig.
När jag skrev om publiken på spelningen var det medvetet provocerande. Jag tror att jag har gnällt på publiken efter nästan varje spelning jag varit påde senaste åren. För mig finns ingen perfekt publik eftersom sanningen är att jag har problem att dela något så privat som popmusik med andra människor. Jag blir nästan alltid besviken när jag konfronteras med resten av en publik eftersom jag speglar mig i dem.
Alla vanliga killar är unika. Kanske i ännu högre grad än de ovanliga.
Jo, det håller jag ju nog med dig om. Det här med att man helst vill ha honom för sig själv liksom. Mja, fast om man bor i en småstad där nästan alla invånare är den andra lik i både utseende och visioner ser jag nog det ovanliga som mer unikt, till skillnad från på söder där det är svårt att hitta "en helt vanlig kille".. Vilket ju båda har sin charm såklart! :)
Vilken fantastisk text!
Man hör ofta klagomål på Markus men det här väger garanterat upp det hela.
Jag är en sådant ungt, skrikigt Markus-fan som du beskriver att du stör dig på och jag kan säga det att jag egentligen håller med dig. Jag är inte en av de som beundrar honom och hans utseende utan det är mest texterna jag beundrar. Och melodierna, hans personlighet och de ständigt återkommande Norrköpingsreferaten, eftersom jag själv är född och bor där.
Jag förstår inte heller hur hans publik kan vara så normal och ungdomlig.
Underbar text verkligen, jag var även på konserten på Kägelbanan i Stockholm, och den var ju grym!
Skicka en kommentar