
Sandie Shaw heter egentligen Sandra Goodrich och innan hon slog igenom som sångerska jobbade hon på Fordfabriken i Londonförorten Dagenham. När hon sedan slog igenom, efter att ha vunnit en lokal talangtävling (det var så det gick till back in the days), blev hon en symbol för Swinging London men fick också kredd för sin arbetarklassbakgrund och blev kallad ” the ultimate working-class 'it' girl". Sandie Shaw uppträdde nästan alltid utan skor vilket älskades av publiken och definitivt har bidragit till hennes kultrykte. För att slå igenom internationellt spelades Sandies låtar in på många olika språk, vilket känns lite underligt nuförtiden. Idag ter sig inte Sandie Shaws musik särskilt spännande men hennes största hits (There's) Always Something There to Remind Me, Girl Don’t Come och Long Live Love (söt video!) är fortfarande rejält svängiga och fina. Sandie känns på många sätt som en brittisk motsvarighet till Françoise Hardy. De gjorde liknande musik och marknadsfördes på samma sätt. Båda har blivit halvstora 60-talsikoner. 1967 tog Sandie Shaw hem Eurovisionschlagerfinalen med låten Puppet on a String – som hon hade blandade känslor inför – och blev Storbrittaniens första vinnare. Sen svalnade karriären och när hon fick det där brevet från Morrissey och Marr var hon inte särskilt het längre. Jag tycker att hennes Smiths-inspelningar är det bästa som hon har gjort. Tydligen ska Sandie Shaws gamla låt Heaven Knows I’m Missing Him Now ha varit Morrisseys inspirationskälla till den betydligt mer sorgliga Heaven Knows I’m Miserable Now. Jag tycker dessutom att Moz och Sandie är rätt lika varandra, deras hakpartier är lika ståtliga. Hursomhelst, när jag för två år sedan skulle göra en snygg ”header” till den då nystartade bloggen Finpop började jag leta efter passande bilder. Efter en liten stund hittade jag en snygg bild på Sandie Shaw som kändes helt rätt. Hon var lagom okänd och bilden hade en magisk dragningskraft. Jag tycker att Sandie Shaw ser märklig ut på många fotografier (hon hade förmodligen inte slagit igenom som popstjärna i dagens karga popklimat), men på den där bilden ser hon helt fantastisk ut. Hennes eftertänksamma och lätt melankoliska utseende symboliserar vad jag vill säga med den här bloggen på ett utomordentligt sätt.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar