torsdag 13 augusti 2009

Way Out West


Jag är inte på Way Out West. Istället sitter jag fast Way Out East och lyssnar på David Bowies livespelning i Santa Monica 1972. Way Out West kommer med största sannolikhet bli alldeles fantastiskt men lika bra som den spelningen blir det inte. Det blir alltså inget Way Out West i år heller. Trots att jag, med Finpop som täckmantel, blivit tilldelad pressackreditering. Visserligen för inbyte, men ändå. Ursäkten är att jag måste jobba och inte kunde ta ledigt. Egentligen beror det nog lika mycket på att jag inte har någon att åka med och inte vill vandra runt bland Sveriges alla lyckligt uppblåsta indiekids utan något sällskap. Way Out West har utan tvekan den bästa lineupen i år. Det hela känns genomtänkt men tyvärr lite svennigt. De flesta av banden är ju favoriter i repris som har kunnat ses i Sverige tidigare det senaste året, ofta i mer angelägna sammanhang. Lite bittert konstaterar jag att de flesta av banden ändå gör sig bäst i ett annat - mer intimt - format. Det är självklart tråkigt att inte vara på plats. Här är min lista på de nio band som jag helst hade sett. Är du där kan du ju alltid använda den som en Finpop-guide.

1. Deportees

Ett svensk popband placerar sig högst. Det tog några månader för sanningen att sjunka in men Under The Pavement The Beach är en av årets bästa skivor. Varje låt sitter där de ska, texterna är välskrivna och melodierna självklara. Deportees är opretentiösa och riktigt jävla bra.

2. Grizzly Bear
Jag är tveksam om Veckatimest-magin kan återskapas på en scen, men Grizzly Bear-spelningen bör ändå vara bland det bästa man kan se på Way Out West. Vackra arrangemang och melodier som nästlar sig in riktigt djupt.

3. Lily Allen

Nu är Lily hur stor som helst även i Sverige. Hennes Way Out West-spelning kommer vara ett galet lyckopiller av dekadens och smarta Spice Girls-melodier. Fuck you!

4. [ingenting]

Halleluja sitter där den ska efter några lyssningar. Jag har inte hört mycket av [ingenting] men deras spelning hade ändå varit väldigt angelägen om jag tagit mig till Göteborg den här helgen. De har ett intressant tilltal och kommer garanterat bjuda på en grym spelning. Jag såg deras trummis backa upp Anna Järvinen förra helgen i Norrköping och det var helt fantastiskt. Det kommer den här spelningen också vara.

5. Antony & the Johnsons med Göteborgs Symfoniker

Det kommer bli sinnessjukt storslaget och smäktande vackert. Antony känns inte lika kul som han gjorde för några år sedan men det här hade jag absolut velat se.

6. Bon Iver

Förra årets största musikupplevelse var Bon Iver på Berns i Stockholm. Jag tror inte att Justin kan göra en dålig spelning men lika bra som den kvällen blir det nog inte. Särskilt inte om han måste spela utomhus halv tre på eftermiddagen.

7. Olle Ljungström
Det var längesen jag såg honom live och det börjar bli dags igen. Jag tvivlar på att det blir särskilt bra men det får man ha överseende med. Han är ju trots allt än av tidernas största svenskar.

8. Nas

Jag har aldrig varit på någon större hiphopspelning. Det skulle kunna vara rätt kul. Särskilt om det är Nas som står på scenen. Han är en av världens främsta rappare och har gjort några odödliga låtar.

9. Florence Valentin

Jag såg dem i Uppsala för några månader sedan. Det var en av årets bästa kvällar. Intensivt och levande. Florence Valentin är ett grymt liveband som verkligen ger allt. Enkelt och med bultande hjärtan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh synd att du inte kunde gå, lider med dig! Inga av mina vänner har råd och jag vill så gärna gå. Fin blogg du har föresten!