onsdag 19 augusti 2009

Kreddiga barnboksfilmatiseringar


Som ni vet älskar jag barnböcker. Jag läser fortfarande barnböcker och återkommer ofta till mina gamla favoriter. Därför är jag väldigt glad och uppspelt över den biohöst som vi har framför oss. Två av de filmer som marknadsförs hårdast och ser mest lovande ut är baserade på gamla barnböcker. Barnböckerna är de nya superhjältarna, snart finns det ingen som inte har blivit till film. Samtidigt som jag blir glad över att det finns fler som gillar gamla barnböcker kan jag se en viss fara med det här. Som alla andra nördar gillar jag att ha saker för mig själv och tycker inte riktigt att det är kul när ens specialintressen blir allmängods. Jag är i smyg lite rädd för att någon ska få för sig att göra filmer av Det blåser på månen och Momo. Men mest är jag förstås glad. Det borde vara omöjligt att göra dåliga filmer av det här materialet. För regissörerna är det mest att ställa in skorna och försöka sätta lite personlig prägel på filmerna. Även om de två regissörerna började i indieland är det här långt ifrån indie och lågbudget och pengar har nog funnits i överflöd. Alla vet att det är filmer som kommer spela in enorma summor. De två filmerna har gemensamt, mer än att de är baserade på gamla barnböcker och regisseras av etablerade och kreddiga filmskapare, att de kanske tilltalar en vuxen publik mer än barnen. Att döma av de trailers som släppts är det rätt avancerade barnfilmer med ovanliga upplägg och spännande bildspråk. De kommer gå hem hos barnen också, men kanske är det föräldrarna som är mest ivriga på väg till biografen. Frågan är om de kan bli lika bra som den mästerliga filmatiseringen av Neil Gaimans Coraline som kom i våras. Nog så, här är filmerna!


1. Where the Wild Things Are (Till vildingarnas land)
När jag var liten var jag mest rädd för Maurice Sendaks Where the Wild Things Are. Det var inte en bok som jag ville att mamma skulle läsa innan jag skulle sova. Den var väldigt otäck. Det var först när jag var 15-16 och hade kommit in i min barnboks revival som jag insåg hur coola Sendaks bilder faktiskt var. För det är främst bilderna som utmärker Where the Wild Things Are, då storyn vare sig är särskilt kul eller omfattande. Därför ska det bli spännande att se hur Spike Jonze har lyckats göra långfilm av den gamla bilderboken. Den första trailern släpptes för ett halvår sedan och sedan dess har hypen blivit enorm. Spike Jonze, som främst är känd som Charlie Kaufmans högra hand, har fullt förtroende bland alla ”kulturintresserade” och att han använder sig av Arcade Fires fina Wake Up i trailern gjorde att alla prettohjärtan smälte ytterligare. De trailers som har släppts utlovar en fantastisk film som kommer göra oss glada och lyckliga. Allt ser så snyggt och perfekt ut. Jag tror att det kommer bli jättebra. Det enda orosmolnet är Catherine Keener, en fruktansvärt värdelös skådespelarska, vars enda försonande drag var att hon knullade den 40-åriga oskulden. Sedan dess har hon bara gjort skit och dykt upp i varenda outhärdlig skitfilm. Om det blir dåligt skyller vi på henne.

Premiärdatum: 27e november
Trailer 1

Trailer 2

2. Fantastic Mr. Fox (Den fantastiska räven)
Jag gillar Wes Anderson. Det gör jag. Det jag har svårt för är alla ”kulturintresserade” som ständigt hyllar honom som tidernas bästa regissör. Vad i helvete är grejen? Finns det någon ytligare regissör? Hur många gånger orkar man egentligen se The Royal Tenenbaums? Jag har sett alla hans filmer flera gånger och haft stor behållning av dem. Men den gode Wes är ändå den mest överskattade regissören sedan Tarantino. Ändå blir jag barnsligt upphetsad när jag ser trailern för Fantastic Mr. Fox. Vilka snygga dockor! Vilka underbara one-liners! Jag älskar de flesta av Roald Dahls barnböcker och Den fantastiska räven är inget undantag. Jag tror att Wes Anderson är rätt man att göra den här filmen. Det kan inte bli annat än bra. Som vanligt är han uppbackad av Bill Murray, Owen Wilson och de andra. Fantastiskt! Dessutom är filmen riktad till en publik som alltid klagar över att ha fått sin barndom förstörd av östeuropeisk dockfilm. Vad ska de säga nu?

Premiärdatum: 25e december
Trailer


En annan film som följer samma mönster är Tim Burtons Alice i Underlandet som landar i vår. Än finns det bara en teaser att tillgå men att döma av den kan det här bli den första filmversionen av tidernas mest fascinerande barnbok som ens är sevärd. Disney producerar men Burton jobbar nog hårt för att göra sin film mer trogen förlagan än den tidigare tecknade Disneyfilmen. Burton känns som den perfekta Aliceregissören. Hela hans filmkarriär har lett fram till det här.

Jag gillar filmatiseringar av barnböcker men egentligen är det roligare med barnfilmer som baseras på en spännande originalidé. Just nu ser jag mest fram emot Pixars nya film Up som verkar briljera på alla sätt. Pixar har aldrig gjort ett fel och Up kan mycket väl vara deras bästa film hittills. Den har svensk premiär den 16e oktober. Till dess vill jag göra ett slag för Hayao Miyazakis nya film Ponyo on the Cliff by the Sea som finns på ett internet nära dig. Den riktar sig främst till små barn men är så förtjusande fantasifull och bisarr att den borde tilltala alla. Handlingen kretsar kring en liten fisk med människoansikte som flyr från sin pappa, den elaka underhavstrollkarlen, och blir kompis med en liten pojke. Hon får i sig en droppe av hans blod och förvandlas till människa. Galet, snyggt och mysigt! Jag blev åtminstone väldigt glad när jag såg den.

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja, James Gandolfini är ju en vilding så det kan ju inte bli fel där eller hur? ;)