torsdag 4 september 2008

Kabluey


Med internet har vi fått möjlighet att få tag i obskyra lågbudgetfilmer som vi aldrig hade sett annars. Filmer som varken du, jag eller någon annan någonsin har hört talas om eller kommer få höra talas om. De senaste åren har jag sett väldigt många filmer av den här typen, och ofta är det slöseri med tid. Det finns en anledning till att de här filmerna inte får någon publicitet. Men det händer också att man hittar riktigt bra filmer och de filmerna gör att det är värt att fortsätta leta. Häromkvällen såg jag filmen Kabluey och den överraskade mig ordentligt.

I en tråkig amerikansk småstad bor en kvinna spelad av Lisa Kudrow (från Vänner, du vet). Hennes man tjänstgör i Irak och hon är kvar hemma med sina två jobbiga söner. Hon är deprimerad, sur och otrevlig och för att få hjälp med barnen flyttar hennes svåger in i huset. Han är lite konstig, men är väldigt snäll och vill alla väl. Han får det rätt tufft med barnen och för att få in mer pengar till familjen tvingas han ta ett lågbetalt skitjobb. I en stor och klumpig maskotdräkt står han på en landsväg och delar ut flyers hela dagarna.

Kabluey är skriven och regisserad av Scott Prendergast, som också gör huvudrollen. Jag tycker han har lyckats bra på alla de områdena. Kabluey är en rolig och intressant film som också är otroligt bisarr. Stämningen i filmen påminner ibland om den i Napoleon Dynamite. Prendergast har också lyckats få med en del ganska träffande samhällskritik i sin film, vilket jag uppskattar mycket. Skådespelarna är genomgående ganska bra och Kabluey är en lite annorlunda filmupplevelse. För att vara en film som jag aldrig hade hört talas om tycker jag att den är väldigt bra. Den är verkligen sevärd, men bör nog ses med inte allt för höga förväntningar. Och den där dräkten kommer jag inte glömma i första taget.

Inga kommentarer: