fredag 26 september 2008

The Visitor


För några år sedan skrev och regisserade Thomas McCarthy den fantastiska filmen Station Agent. Det var en film jag tog till mig och nu när han är tillbaks med en ny film är jag förstås väldigt glad. Den nya filmen heter The Visitor och är, precis som Station Agent, en lågmält lysande film.

The Visitor handlar om den deprimerade collegeläraren Walter. Hans fru är död, hans undervisning är slentrianmässig och hans liv känns meningslöst. Han blir, lite motvilligt, ombedd att åka på en konferens i New York för att presentera en artikel. I New York har han en lägenhet som han inte har besökt på länge. Han blir väldigt förvånad när han märker att lägenheten är bebodd av två flyktingar, Tarek och Zainab. När den första chocken har lagt sig börjar Walter sakta utveckla en speciell relation till Tarek. De delar ett starkt musikintresse och Tarek lär Walter hur man spelar afrikanska trummor. När Tarek hotas av utvisning är Walter närvarande hela tiden och försöker hjälpa honom.

Walter spelas av Richard Jenkins, som tidigare mest har gjort biroller. Hans rollporträtt är fullständigt lysande och den stora behållningen med The Visitor är hans suveräna skådespel. De andra skådespelarna är också mycket bra. The Visitor är en film som verkligen berör. Den är lågmäld, gripande och lite upprörande. Slutet är ganska bittert och filmen är väldigt anti-Hollywood i sin uppriktighet. Filmen lyckas på ett bra sätt belysa det absurda i flyktingpolitik. Thomas McCarthy har lyckats igen, och även om The Visitor inte är en lika bra film som Station Agent, är det en väldigt bra film som jag kommer bära med mig länge.

The Visitor går upp på svenska biografer idag, men om du inte bor i en storstad kan det bli svårt att få se den på bio. Då känns det tryggt att filmen finns att ladda ner och att det är en sådan film som det går lika bra att se hemma i soffan som på bio. Det är en ytterst sevärd film som jag kan rekommendera till alla. Jag ser redan fram emot Thomas McCarthys nästa film.

Inga kommentarer: