måndag 1 september 2008

Nytt läsår, nya sår


Nu har det nya läsåret börjat för de allra flesta. När skolan tynger kan det vara bra att tänka på att det finns andra saker som betyder något utöver studierna. Film till exempel. För att göra dig, och mig, lite gladare presenterar jag här kortfattat några intressanta filmer som går upp på bio i Sverige under hösten. Ha i åtanke att hösten inte är någon vidare period för filmpremiärer i Sverige och att de riktigt bra filmerna vanligtvis går upp efter jul. Klicka på filmtitlarna för att se trailers. Inom parantes ser ni premiärdatumet.

September

Wall-E (5/9) – Pixars nya om en liten robot verkar väldigt lovande.
Patrik 1,5 (12/9) – Ella Lemhagen gör ny svennekomedi som kan vara sevärd och småmysig. Eller inte, men man ska nog hålla ögonen öppna.
Son of Rambow (12/9) – En riktigt fin film, som jag ju faktiskt har skrivit om tidigare.
Righteous kill (19/9) – Al Pacino och De Niro samarbetar igen vilket alltid lovar gott. Om filmen kommer vara särskilt bra återstår att se.
Tropic Thunder (19/9) – Ben Stillers bisarra satir om Hollywood-skådisar verkar riktigt rolig, men risken finns att den är väldigt ojämn.

Oktober
Somers Town (3/10) – Shane Meadows är tillbaka med en ny film. Eftersom hans This is England blev en så stor succé förra året förväntar sig nog filmbolagen att också den här filmen ska dra publik. Den lilla killen från This is England gör även huvudrollen i Somers town. Jag tycker Meadows är en väldigt överskattad regissör, och jag har själv inga större förväntningar på den här filmen.
Step Brothers (3/10) – Ibland är riktigt idiotiska komedier det bästa som finns. Step Brothers verkar väldigt lovande. Will Ferrel och John C Reilly kommer garanterat fungera bra tillsammans. Moviezine (enligt mig en av de bästa svenska filmsajterna) har lagt upp en recension där filmen hyllas. Jag väntar mig inget mästerverk, men tror mycket väl att det kan vara Ferrels bästa sen Anchorman.
The Pineapple Express (10/10)– Ännu en film som är obligatorisk för alla som gillar Freaks and Geeks och Apatow-produktioner. Seth Rogen och James Franco gör stoner-actionkomedi, och om de bara kan hålla nere på stonerhumorn kan nog filmen vara riktigt bra.
Burn after reading (17/10) – Bröderna Coens agentkomedi är redan omtalad, och då det mesta som de gör är sevärt tror jag även den här filmen kommer vara bra. George Clooney och Brad Pitt gör huvudrollerna och postern är väldigt snygg. Om filmen ens är i närheten av att vara lika kul som The Big Lebowski kommer den vara suverän.
Låt den rätte komma in (24/10) – Det finns väl nästan ingen som ännu inte har läst John Ajvide Lindqvists debutroman, och det är många som ser fram emot filmen. Den har varit färdig länge och kammat hem flertalet priser på olika filmfestivaler men har ännu inte gått upp på bio i Sverige. Jag misstänker att SF inväntat den mörka hösten innan de låter filmen få premiär, det blir ju kusligare så. Jag börjar känna mig otålig och tror att det här mycket väl kan vara en av de bästa svenska filmerna på länge.

Det är bara september och oktober som verkar vara någorlunda planerade, och vilka filmer som går upp i november och december är ännu ganska oklart. Därför får jag gå igenom november och decembers biopremiärer i en senare blogg.

En annan läsvärd grej som anspelar på skolstarten är en artikel från förra veckans DN där Henrik Arvidsson refererar en kul lista från en amerikansk tidning där de värsta lärarna från film och TV listas. Han avslutar med frasen som gett rubriken till den här bloggen, ”Nytt läsår, nya sår”. Ett smart konstaterande.

På bilden ovan ser ni läraren Caligula från den gamla svenska filmen Hets.

Inga kommentarer: