måndag 18 maj 2009

20 säsonger gult


The Simpsons har alltid funnits där. Under hela min skoltid brukade jag slappna av efter skolan tillsammans med den gula familjen. Det finns avsnitt som jag har sett över tio gånger. Det var på den tiden innan nedladdning av TV-serier ens förekom och man tittade på det som sändes. Och det fanns ingenting som var i närheten av att vara lika bra och roligt som The Simpsons. I år fyller The Simpsons 20 år och igår sändes säsongsavslutningen av den 20e säsongen. Det finns många som påstår att The Simpsons de senaste tio åren bara har varit ett tunt gult skal av vad serien en gång var, men jag håller inte med. The Simpsons är en stor industri men det är fel att påstå att The Simpsons bara fortsätter för att serien generar enorma summor pengar. Det är den komediserie som har visats längst och jag vet inte hur en värld utan The Simpsons skulle se ut. Serien har blivit en institution som åtminstone jag tar för given. Det finns ingen annan serie vars karaktärer har blivit en så etablerad del av populärkulturen och de flesta unga människor kan namedroppa bifigurer som bara dyker upp några få gånger per säsong. Min favoritinvånare i Springfield har till exempel alltid varit den efterblivna polissonen Ralph Wiggum. Jag är otroligt imponerad över att The Simpsons fortsätter att leverera efter så många år. Det är fortfarande den bästa tecknade komediserien.

Family Guy har knappt gått att se utan att må illa de senaste åren och South Park blir sämre och sämre för varje avsnitt. Men The Simpsons lyckas på något sätt ligga på en jämn nivå. De teman som de olika avsnitten kretsar kring känns alltid genomtänkta och humorn ligger för det mesta på en hög nivå. The Simpsons har alltmer blivit en komediserie som riktar sig till hela familjen. Det ska finnas något för alla att skratta åt. Jag har inget emot det konceptet, men för en publik som är vana vid absurditeterna från Family Guy och South Park kan det ibland kännas lite väl tamt. De senaste säsongerna har varit underhållande men ganska intetsägande. Under den 20e säsongen tycker jag att man har kunnat se en vändning på den trenden. Satiren är mer träffsäker än vad den har varit på flera år och de bisarra inslagen växer i antal. Bortsett från några meningslösa avsnitt av det klassiska Simpsonsformatet ”vi kom inte på något tema den här veckan och berättar därför flera korta och tråkiga historier baserade på klassiska sagor och filmer” har den här säsongen varit riktigt rolig.

Jag får känslan av att det stora teamet som gör The Simpsons har hittat hem igen. De vågar ta ut svängarna mer och tangerar fler gränser än tidigare. Ibland har The Simpsons varit mycket grövre än vad Family Guy och South Park brukar vara under den senaste säsongen. Men tonen är en helt annorlunda i The Simpsons. Det har alltid känts som en väldigt sympatisk serie. Det är kul och mysigt att titta på The Simpsons och jag ser fram emot nästa säsong. Som det ser ut nu kommer serien fortsätta i många år. Det känns tryggt. Vad skulle jag göra utan familjen Simpsons?

1 kommentar:

Elliot sa...

Helt klart ett bra tv-program men... Den har ingen chans på South Park. Som enligt mig blir bättre och bättre ju mer aktuella avsnitten är. Säsongerna 12 och 13 har varit fantastiska. Family Guy är en favorit också, just för att det är så dumt, jämt. Det känns lite som att The Simpsons försökt sig på att vara likadana som Family Guy de senaste åren. Det tycker jag i alla fall. Men det är ju inget dåligt. Alla tre är bra men South Park håller fortfarande som världens bästa tv-serie som fortfarande körs, Sopranos har ju slutat :'(