fredag 25 juli 2008

Martin Emtenäs - Världens skönaste programledare


Jag minns Mitt i naturen som ett ganska stelt och lite småtråkigt program. Det var innan Martin Emtenäs tog över som programledare, och gjorde programmet till sitt alldeles egna underbara program.

Den första säsongen med Martin som programledare märkte man att Mitt i naturen hade fått en nytändning. Man fick intrycket av en genomsympatisk person med ett genuint intresse för djur och natur. Han var också rätt rolig men som tittare visste man inte riktigt vad som väntade.

När Martin gjort en säsong eller två och det visat sig att programmet gick hem ute i stugorna antar jag att han fick ett större spelrum. Programmen blev alltmer lekfulla och roliga och Martin hittade sin egen grej. Sedan dess har han gjort en rad program, som i sin genre, är smått lysande. Humorn är ofta väldigt torr och egentligen ganska dålig men i sammanhanget kan det inte bli bättre.

Martin är ödmjuk och tålmodig, vilket garanterat behövs i hans yrke. Det är stor humor varje gång han följer med en torr biolog (alla dessa härliga biologer är värda en egen blogg) ut i skogen för att leta efter något sällsynt djur. Oftast väntar de en mindre evighet men får aldrig syn på något djur, och tvingas istället köra gamla arkivbilder. Men det är lite charmen med programmet, och i de sällsynta fall då de får syn på det eftertraktade djuret blir man nästan lite besviken.

Martin har förmodligen ett av de trevligaste jobben någonsin, och jag hoppas att han får leda Mitt i naturen en lång tid framöver. Premiären för nästa säsong är den 4e september. Frågor jag vill ha svar på då är bl.a.:
Hur långt hår har Martin egentligen och hur gör han sin fina hårknut?
Kommer Rogert filma något kul igen?
Kommer Martin flytta in i en stor fågelholk och leva fågelliv en period?

Om Martin, mot förmodan, skulle läsa det här ska han veta att han i mig har ett evigt troget fan. Mer Martin åt folket!

Inga kommentarer: