tisdag 22 juli 2008

Mira Billotte – Fantastisk och okänd indieröst


På soundtracket till Todd Haynes fantastiska film I’m not there gjorde stora delar av den amerikanska indieeliten och andra stora namn covers på Dylanlåtar. De flesta var helt okej, men inte anmärkningsvärt bra, vilket leder till, den sedan länge kända, slutsatsen att det är väldigt svårt att göra bra covers på klassiska rocklåtar. En cover stack dock ut ur mängden; As I Went Out One Morning sjungen av Mira Billotte. Den låten var verkligen en wow!-upplevelse och jag undrade hur jag hade kunnat missa den här tjejen. Att jag hade missat henne visade sig strax därefter inte vara så konstigt.

Efter att ha hört hennes As I Went Out One Morning började jag ivrigt leta efter mer musik med henne. Det var lättare sagt än gjort. Mira Billotte är, trots en av de bästa röster jag har hört de senaste åren, i princip helt okänd bland de flesta. I vissa kretsar verkar hon vara en indielegend, och jag tycker det är ett mysterium att hon inte har fått ett större genomslag. Kanske kan det bero på att hon alltid har gjort lite svårlyssnad musik, och att hon inte visat några som helst tendenser på att börja göra mer lättillgänglig musik.

Det finns egentligen inte överdrivet mycket att läsa om Mira Billotte, men vad jag lyckats läsa mig till är följande. Billottes första ”större” band var Quix*o*tic där hon spelade trummor och sjöng. I bandet ingick även hennes syster. Quix*o*tic var ett litet indieband som gav ut en enda fullängdsskiva. Soundet är skramligt, kantstött och oputsat. Men Mira Billottes fantastiska röst gör att skivan ändå innehåller några riktigt sköna låtar. Efter Quix*o*tic bildade Billotte bandet White Magic, som är hennes nuvarande band. Billotte spelar piano och sjunger i White Magic, vars sound bäst kan beskrivas som folkrock med psykadeliska inslag. Billottes röst, och knepiga texter, är central i de flesta av bandets låtar. En stor del av låtarna känns ganska svårlyssnade och inte heller överdrivet bra, men ibland får Billotte och de andra till helt fantastiska låtar. White Magic har gett ut flera EP-skivor och ett fullängdsalbum, Dat Rosa Mel Apibus.

Hur ska man då gå till väga om är intresserad av att lyssna på Mira Billotte? Först och främst tycker jag man ska besöka White Magics MySpace där man kan lyssna på den fantastiska As I Went Out One Morning. Gillar man det man hör där tycker jag man ska gå vidare med White Magics första EP Through The Sun Door EP. Den bör nog gå att hitta rätt lätt med torrents eller med något fildelningsprogram. Om man är intresserad av amerikansk indie har fildelningsprogrammet Soulseek visat sig vara den bästa utvägen om man inte lyckas hitta vad man letar efter någon annanstans. Soulseek är lite mer omständigt än att tanka med torrents, men man lär sig snabbt och den musikskatt man kan hitta där (många riktigt smala grejer) gör det helt klart värt mödan. Ett annat alternativ är att kontakta mig. Jag lovar att hjälpa till att fixa fram lite bra låtar sjungna av Mira Billotte.

Mira Billotte har också ett ganska säreget utseende som får mig att tänka lite på en blond Karen Dalton, vilken hon också påminner om musikaliskt. Vi får verkligen hoppas att Billotte inte går samma tragiska öde till mötes som Dalton och att hon får ett större genomslag. Det är hon verkligen värd.

2 kommentarer:

iris sa...

jag vill verkligen ha tag i någon white magic-skiva, men jag är dålig (kanske sämst :O ?) på att hitta. halp?

Jonas sa...

Jag blev också förtrollad av hennes cover på I'm not there-soundtracket! Grym ju