söndag 17 augusti 2008

Musikserier - Musik i serieform

Jag har alltid haft en stor kärlek till serier och serietidningar, och har många gånger försökt göra egna serier. Men att skapa serier är något som kräver tålamod och man måste verkligen tro på det man gör om man ska orka fortsätta. Förr eller senare har jag alltid gett upp med mitt serieskapande.

För några år sedan kom jag på den ganska smarta idéen att göra korta serier baserade på låtar. Sångtexten får utgöra manuset till serien och man bygger upp serien kring låten. Till bilderna hämtar man inspiration från låtens budskap och rytm. En musikserie är tillräckligt kort för att man ska orka slutföra den. Jag har aldrig sett sådana serier någon annanstans, men jag kan omöjligt vara den första som kommer med idéen att göra serier av låtar. Jag hann under den här tiden slutföra ett antal sådana serier, av varierande kvalité. När jag tittade på serierna häromdagen blev jag sugen på att göra några nya musikserier. Jag kan tänka mig flera låtar som skulle göra sig utmärkt som serier.

Den musikserie som blev bäst (jämfört med mina andra amatörserier är den faktiskt ganska bra)var en serie baserad på Bob Marleys Redemption Song (nuförtiden måste jag nog säga att jag föredrar Joe Strummers version framför originalet) och den kan du läsa här nedan.





1 kommentar:

iris sa...

jag har faktiskt också haft den idén! en nära vän till mig har sjukt jobbig tinnitus och kommer så småning om inte kunna lyssna på musik (för att han kommer praktiskt taget inte höra annat än tjuten och bruset) och då sa jag till honom att den dagen det händer ska jag sätta mig ner och måla tavlor och göra serier av hans favoritlåtar... jag hoppas att det dröjer dock. usch, kan du ens föreställa dig hur det skulle vara? att inte få lyssna på musik... jag blir deppig bara jag tänker på det :(