lördag 30 augusti 2008

Paul Austers fem bästa böcker


I dagarna har en ny roman av Paul Auster getts ut i USA. Den heter Man in the Dark, och verkar ganska intressant. Jag kommer nog vänta tills boken kommer i svensk översättning innan jag läser den. Efter att ha haft en ganska intensiv period då jag läste i princip allt som getts ut av Auster känner jag mig ganska trött på honom och hans böcker. Hans senaste bok Resor i skriptoriet var en ganska stor besvikelse. Den var helt enkelt för mycket Auster. Efter att ha läst hans böcker vet man vad man har att vänta och han har inte förnyat sig något särskilt de senaste åren. Paul Auster kommer ändå alltid ha en speciell position som en av mina favoritförfattare. Han har skrivet flera riktigt bra böcker, och han skriver på ett utmärkt sätt. Hans böcker är alltid fascinerande och det som hade kunnat vara tråkigt blir alltid intressant när Auster skriver om det. Auster använder ofta liknande teman i sina böcker och det är lätt att känna igen hans stil. Här har jag valt att lista hans fem bästa böcker. Om du aldrig har läst något av Auster är den här listan en bra utgångspunkt för att lära känna en av världens mest intressanta författare. De böcker jag har valt visar upp lite olika sidor av Austers författarskap, men de flesta påminner ändå ganska mycket om varandra. Många av de böcker jag listar går att få tag i som svenska pocketböcker, annars går de att låna på närmaste bibliotek.

1. New York-trilogin

New York-trilogin är Paul Austers mästerverk och består av de tre kortromanerna Stad av glas, Vålnader och Det låsta rummet. Med denna trilogi hittade Auster sin form och sitt språk vilket gör trilogin till det centrala verket för alla som vill börja läsa Austers böcker. Den är välskriven, spännande och oerhört fascinerande. Trilogin bör läsas som en helhet.

2.Illusionernas bok
Den första Auster-romanen som jag läste. Den är väldigt intressant och gripande och jag rekommenderar den varmt. Illusionernas bok handlar bl.a. om en stumfilmsskådis som varit försvunnen sedan 1920-talet.

3. Dårskaper i Brooklyn
Dårskaper i Brooklyn är en av Austers mest jordnära och lättillgängliga romaner. Den är rolig och varm och om du gillar indiefilmer som t.ex. Little Miss Sunshine kommer du garanterat gilla den här boken. Tyvärr drar Auster in lite för många (onödiga) sidospår i handlingen, men annars är det en utmärkt bok.

4. Leviathan
En mystisk och spännande historia som, som så många andra Auster-romaner, börjar som en detektivhistoria men snart utvecklas till något helt annorlunda. Leviathan kan var lite svår att hitta men den är bättre än många andra Auster-romaner så det kan vara värt att leta lite extra på bibliotek och antikvariat, om inte annat kan man köpa den billigt som amerikansk pocket.

5. Den röda anteckningsboken

En lite annorlunda Auster-bok som samlar korta texter som alla berättar sanna historier där den gemensamma nämnaren är slumpen. Har man läst New York-trilogin innan får man ut ganska mycket av den här trevliga samlingen.

Om du gillar Auster kan det också vara värt att kolla in den trevliga filmen Smoke från 1995 till vilken Paul Auster skrev manus. Det är en underhållande film med stark Auster-känsla. Som många av Austers böcker utspelar sig också filmen i Brooklyn.

Om jag fortfarande skriver den här bloggen när Man in the Dark kommer på svenska kommer du garanterat hitta en recension här.

Inga kommentarer: