måndag 3 november 2008

De fem bästa låtarna med The Beach Boys



Att döma av bandnamnet är Beach Boys det töntigaste man kan lyssna på. I många år levde jag i ignorans och trodde att ”Strandpojkarna” var ett tråkigt band. Men för några år sedan fick jag tag i en Greatest Hits-samling med bandet och sakta började det gå upp för mig att Beach Boys musik var både cool och bra. Jag började lyssna på deras tidiga surflåtar och tyckte många av de låtarna var sjukt trevlig lyssning, men det var först när jag satte mig in i albumet Pet Sounds som jag insåg deras storhet. Att Pet Sounds gång på gång rankas som ett av de bästa albumen någonsin är inget skitsnack, utan albumet är verkligen så bra som det påstås. Det är en otroligt nyanserad skiva med enbart starka låtar uppradade efter varandra. Helheten är fantastisk, och för de musiknördar som alltid är på jakt efter det perfekta albumet där alla bitar faller på plats är Pet Sounds ett absolut måste. Låtarna på Pet Sounds är väldigt intressanta och trots att jag lyssnat på skivan väldigt ofta hittar jag alltid nya saker vid varje lyssning. Historien bakom Beach Boys är också otroligt intressant. Att de på några år gick från att vara unga män som sjöng om surfkultur och strandliv till att göra några av de mest hyllade och avancerade poplåtarna någonsin är väldigt fascinerande, och det känns inte som att det finns några band som har haft den utvecklingen sedan 60-talet. Bröderna Wilson med Brian Wilson i spetsen är några extremt intressanta personer, och jag fascineras väldigt mycket av Brian Wilsons liv och konstnärskap. Jämförelserna med Beatles var oundvikliga och Brian Wilson tappade bort sig själv någonstans i all prestationsångest och alla storslagna visioner. Jag kommer nog skriva mer om bröderna Wilson här på bloggen i framtiden och nu är det hög tid att presentera de fem bästa låtarna med Beach Boys. Som vanligt kan du se videos och höra låtarna om du klickar på låttitlarna.

1. Good Vibrations
Good Vibrations är en av mina absoluta favoritlåtar. Jag hittar alltid något nytt i Good Vibrations och det är inte sällan jag lyssnar på låten på repeat många gånger. Låten är märklig och mystisk samtidigt som den är väldigt lättlyssnad. Det finns så många olika inslag och det är en av de mest fascinerade och mångbottnade låtar jag någonsin har hört. Good Vibrations är en sådan låt som bara blir bättre och bättre ju fler gånger jag hör den, och den bevisar hur genial Brian Wilson var en gång i tiden.

2. I Know There’s an Answer
Det finns några skivor som jag lyssnar på när jag är nervös och orolig och Pet Sounds är en av de skivorna. Varenda natt innan en tenta brukar Pet Sounds snurra några varv och speciellt I Know There’s An Answer är en sådan låt som alltid gör mig lugn. Texten, melodin och sången utgör en otroligt vacker helhet. I Know There’s an Answer hette från början
Hang On to Your Ego, men namnet på låten fick ändras eftersom bandmedlemmarna tyckte att låten var för kontroversiell och diffus.

"I was aware that Brian was beginning to experiment with LSD and other psychedelics," explained Love. "The prevailing drug jargon at the time had it that doses of LSD would shatter your ego, as if that were a positive thing... I wasn't interested in taking acid or getting rid of my ego." Jardine recalled that the decision to change the lyrics was ultimately Wilson's. "Brian was very concerned. He wanted to know what we thought about it. To be honest, I don't think we even knew what an ego was... Finally Brian decided, 'Forget it. I'm changing the lyrics. There's too much controversy.'"

För de som vill höra Hang On to Your Ego finns den som bonusspår på nyare utgåvor av Pet Sounds.

3. God Only Knows
Klassisk, otroligt vacker och banbrytande. När den spelades in var God Only Knows en av de mest komplicerade poplåtar som någonsin hade spelats in med sin avancerade låtstruktur och komplicerade harmonier. Dessutom var det en av de första poplåtarna som använde ”God” i låttiteln. På Wikipedia kan man läsa mer om den här låten och många andra av Beach Boys låtar och det är otroligt fascinerande läsning.

4. I Get Around
I Get Around är en väldigt glad låt. Musiken är glad och bekymmerlös, sången är glad och framförallt blir man jävligt glad av att höra låten. I Get Around är den enda låten på den här listan som representerar det tidiga Beach Boys, och om man jämför den här låten med deras senare material är det tydligt hur mycket bandet utvecklades under några få år. ”I’m gettin’ bugged driving up and down the same old strip, I gotta finda new place where the kids are hip.”

5. Caroline, No

Caroline, No är den avslutande låten på Pet Sounds och som avslutning är den ganska sorglig och uppgiven. Brian Wilson sjunger väldigt fint och han har sagt att låten är hans favorit från Pet Sounds. I slutet av låten hörs tåg som passerar och hundar som skäller, och just då känns allt självklart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Snubblade över den här bloggen på google.
Ville bara säga att jag förstår precis vad du menar. Jag trodde förr att just "strandpojkarna" var töntig musik, men lyssnade lite på surf-låtarna, och föll sedan pladask för Pet Sounds, som jag aldrig gjort för ett album förut.
Det var en fin summering och du verkar ha bra musiksmak så jag tror jag ska kolla in din blogg lite. :) Bara så vet. Nice!