onsdag 21 januari 2009

Jamie T är snart tillbaka


För två år sedan kom ett av 2000-talets absolut bästa debutalbum. Jamie T kom från ingenstans och levererade med Panic Prevention något helt eget. Med rötterna i The Clash, hiphop och punk gjorde Jamie en fantastisk skiva där han sjöng om den tragiska verkligheten för många ungdomar. Det var sköna rytmer, enastående texter, en fantastisk röst och rapporter från Londons gator. Jag älskar Panic Prevention och trots att jag lyssnat på den hur många gånger som helst tycker jag alltid att det finns något nytt att hitta där. Jamie T är snart tillbaka med en ny skiva. Kommer han att kunna leva upp till de höga förväntningarna eller var Panic Prevention något som bara kan hända en gång och aldrig återupprepas?

Sedan Panic Prevention släpptes har Jamie T fortsatt med sin musik. Han har turnerat mycket och när jag såg honom på Accelerator 2007 blev min övertygelse om hans storhet ännu större. Det var en fantastisk spelning med nerv och inlevelse. Efter spelningen hamnade jag precis bredvid Jamie under en annan spelning. Trots att han stod minde än en meter ifrån mig vågade jag inte prata med honom. Vad säger man till en jämngammal idol?

Jamie har också fortsatt spela in ny musik. På hans MySpace har det dykt upp smått fantastiska låtar som Back To Mine For A Moonshine och Rawhide (tillsammans med Lily Allen). De nya låtarna har gjort att man aldrig har gett upp hoppet om det andra albumet. Nu är releasen av det nya albumet nära och jag känner mig väldigt excited.

Förra veckan dök det upp en ”teaser-låt” med tillhörande video på nätet. Låten heter Fire Fire och är hårdare och mer punkig än något Jamie har gjort tidigare. Refrängen består av skrik och skrän, och videon känns väldigt mycket Jackass. Det är absolut inte dåligt, men jag hoppas att albumet kommer påminna mer om den musik Jamie har gjort tidigare. Samtidigt blir låten bättre ju fler gånger man lyssnar på den, och jag tror att det nya albumet kommer bli grymt. Något releasedatum är inte bestämt men enligt Jamie kommer albumet snart, ”trust me it will be with you very soon”. När albumet är här hittar ni förstås en recension här på Finpop!

Som om det inte vore nog med ett nytt Jamie T-album kommer snart det efterlängtade andra albumet från Lily Allen. Hon är Jamies kvinnliga motsvarighet och den förra skivan var otroligt bra. Den nya singeln The Fear är grym och videon är också fantastisk. Albumet kommer heta It's Not Me, It's You och har release den 9e februari. Jag kommer förstås att recensera även den skivan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tvekar på att Panic Prevention går att slå, men med lite tur kanske både hans och jack penates nästa plattor blir lika bra som deras debuter.