torsdag 12 februari 2009

A Wild Sheep Chase – Haruki Murakami


En ung man ser en valpenis på en utställning och inser att han inte är en val. Några år senare är han tillsammans med en kvinna som har de mest perfekta öron. Hon påstår att öronen är döda, men vad som menas med det är inte riktigt klart. Mannen jobbar på en liten reklambyrå och får en dag ett märkligt uppdrag av en ännu märkligare man. Han ska hitta ett mystiskt får som har försvunnit. Om han inte hittar fåret inom en månad kommer den märkliga mannen förstöra hans liv. Han börjar leta efter fåret tillsammans med sin flickvän (hon med öronen) och sökandet tar dem till Dolphin Hotel där fårprofessorn gömmer sig i ett rum. De får ett tips om att fåret har setts i en avlägsen by och beger sig dit. Det verkar som att mannens gamla vän Råttan är inblandad i denna mystiska historia, och allt känns väldigt underligt.

Jag börjar kunna Haruki Murakami. Det här är min tionde Murakamibok och jag älskar fortfarande hans fascinerande berättelser. Men jag måste erkänna att jag har lärt mig alla hans knep och litterära drag. Även om jag uppskattar att läsa hans böcker är det inte längre lika kul och spännande som när jag precis hade upptäckt honom. Under läsandet av A Wild Sheep Chase är känslan av déjà vu väldigt påtaglig. Alla Murakamis vanliga ingredienser finns här. Läsaren belönas med mystiska händelser, apatiskt sex, populärkulturella referenser och vardagliga samtal kryddat med underfyndig humor och underbart språk. Det är bra och underhållande, men får nog ändå ses som den tråkigaste Murakamibok jag har läst hittills. Den innehåller allt jag vill ha ur en roman av Murakami men är inte lika fascinerande, intressant eller välskriven som hans bästa böcker. Däremot är det intressant att A Wild Sheep Chase är en av de första romanerna Murakami skrev. Den skrevs redan 1982 och Murakami var då en ung författare. A Wild Sheep Chase är den tidigaste Murakamiromanen som finns utgiven på engelska - det påstås att Murakami själv inte vill att de två tidigare romanerna ska säljas - och det är fascinerande att så många bitar redan då hade fallit på plats. Här finns till och med en katt som har en ganska betydelsefull roll. Man får dock intrycket av han ännu inte hade hittat den rätta tonen, och ibland känns boken lite trevande i sina beskrivningar av människor och händelser. För att få en bild av hur Haruki Murakami skrev i början av sin karriär är alltså A Wild Sheep Chase en väldigt läsvärd och intressant roman.

För några veckor sedan recenserade jag Murakamiboken Dance Dance Dance som är en uppföljare till A Wild Sheep Chase. De två böckerna har en del gemensamma karaktärer och händelser, men kan utan problem läsas helt fristående. Inget blir tydligare av att läsa båda böckerna utan allt blir snarare mer mystiskt ju mer man läser. Som vanligt får man inga svar på gåtorna, men däri ligger också en stor del av charmen och magin i Murakamis böcker. Jag tycker att Dance Dance Dance är bättre på alla sätt, och skulle rekommendera den framför A Wild Sheep Chase.

A Wild Sheep Chase är den avslutande delen i Murakamis ” Trilogy of the Rat” som jag förmodligen aldrig kommer få läsa i sin helhet. De två första delarna i trilogin gavs ut i på engelska i en liten upplaga och är idag i princip omöjliga att få tag på. Den andra delen i troligin, Pinball, 1973, säljs på Ebay för nära 3000 kronor. Om någon snäll läsare känner sig manad att sponsra mitt Murakamiläsande vet ni alltså vad som skulle göra mig glad.


Finpop är förmodligen den svenska blogg som har skrivit mest om Murakami och här hittar du flera recensioner av Murakamis mindre kända böcker:
Dance Dance Dance, Blind Willow, Sleeping Woman, Hard-boiled Wonderland and the End of the World, Sputnik Sweetheart

Inga kommentarer: